De bereidheid van de consument om grote aankopen te doen verslechtert. Bij de aankoop van elektronica of auto's blijft de hand stevig op de knip, zo blijkt dinsdag uit een rondgang door het Financieele Dagblad.
Die terughoudendheid zie je goed bij de autokoper, vertelt Gijs Bosman van branchevereniging Bovag aan de ochtendkrant. “Het verloop door het hele jaar is grillig, maar tot november is er 23 procent minder verkocht dan vorig jaar. En dat verbetert nog niet.”
Consumenten laten het eveneens afweten bij de verkoop van lcd-schermen, camera's en andere consumentenelektronica. Philippe Smit, directeur van IMPact Retail (It's en Modern) moet de kerstverkopen nog afwachten, maar ontwaart voorlopig geen positieve omslag. “De volumes van lcd-schermen blijven wel redelijk op peil, maar consumenten nemen niet meer het beste en het duurste.”
Het barre weer van de afgelopen dagen zet de kerstverkopen verder onder druk. Detailhandel Nederland verwacht dat mensen alsnog op koopjesjacht gaan, maar de brancheorganisatie van Nederlandse winkeliers ziet geen tekenen van duidelijk herstel. 'De koopbereidheid voor duurzame goederen is duidelijk minder', zegt Pieter Walraven. 'Mensen gaan tweede kerstdag nog wel naar de meubelboulevard, maar om daar juist nu hun slag te slaan of om decoratieve artikelen te kopen in plaats van een nieuw bankstel.'
Lees ook: Duitse consument stelt grote aankopen uit
Consument houdt geld op zak
Gepubliceerd op 22 december 2009 om 00:00
Reacties 0