Coolblue-directeur Pieter Zwart is de meest invloedrijke persoon binnen de Nederlandse e-commerce. De ceo van de online retailer op het gebied van consumentenelektronica voert de E-commerce 25 aan, die voor het tweede jaar is gepubliceerd door het vakblad Emerce.
In het overzicht van de meest toonaangevende personen in de Nederlandse webwinkelbranche staan Daniel Ropers (Bol.com) en Claudia Willemsen (Kleertjes.com) op respectievelijk plaats twee en drie.
Lezers van Emerce mochten namen aandragen voor de lijst. De redactie van het tijdschrift selecteerde uit alle voordrachten 25 kandidaten. Op deze genomineerden hebben de lezers opnieuw gestemd. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope.
Pieter Zwart verkondigde op de Thuiswinkel Vakbeurs in mei dat Coolblue een sterker merk moet worden. Zo worden alle bestaande webwinkels binnenkort duidelijker gelabeld als onderdeel van Coolblue. Daarnaast wil het bedrijf onder het merk Coolblue dit jaar in totaal 24 nieuwe shops beginnen, die geen consumentenelektronica verkopen.
“Coolblue heeft nog zo’n drieduizend ongebruikte domeinnamen in handen”, aldus Zwart vorige maand tijdens de Thuiswinkel Vakbeurs . “Alles waar een geloofwaardig specialisme omheen is te bouwen komt in principe in aanmerking voor een webwinkel.” Coolblue heeft om dat te bepalen zelf criteria bedacht: “Denk aan de aanwezigheid van communities, beurzen en opleidingen rond een productgroep. Zo zou kookgerei wel in aanmerking komen, maar peper- en zoutbussen niet.”
De volledige e-commerce 25:
1. Pieter Zwart (oprichter en ceo Coolblue)
2. Daniel Ropers (ceo Bol.com)
3. Claudia Willemsen (oprichter en ceo Kleertjes.com)
4. Niki van Wijk (e-commerce manager Transavia )
5. Joran Prinssen (oprichter en ceo iBood)
6. Martijn van der Zee (VP e-commerce KLM)
7. Alex Jonker (e-commerce manager HEMA)
8. Patrick Kerssemakers (ceo Fonq)
9. Jitse Groen (oprichter en ceoThuisbezorgd.nl)
10. Dirk van Lammeren (directeur e-commerce TNT Post)
11. Wouter Blok (hoofd marketing Easytobook)
12. Johan van Vulpen (oprichter en ceo Greetz)
13. Jonas de Groot (marketing manager Sundio)
14. Antoine Brouwer (directeur online UPC)
15. Paul van Breugel (manager e-commerce NS Hispeed)
16. Peter van der Schaar (manager e-commerce a.i. Sanoma)
17. Marijn Maas (oprichter Typhone)
18. Marque Joosten (ceo Zomoto)
19. Marcel Joosten (çommercieel directeur Centralpoint).
20. Martijn Hoogeveen (ICEcat)
21. Roy van Keulen (vp e-business TomTom)
22. Joris Aerts (marketing en e-commerce manager Poobies)
23. Sebastian Monteban (oprichter en ceo Worldticketshop)
24. Jeroen Korving (e-commerce adviseur Korving Klikt).
25. Paul Montagne (oprichter en ceo Groupdeal)
Pieter Zwart meest invloedrijk in Nederlandse e-commerce
Gepubliceerd op 24 juni 2010 om 00:00
Reacties 0