Mensen die zich buitengesloten of afgewezen voelen, hebben de neiging te gaan shoppen om de teleurstelling te verwerken. Dat blijkt uit een onderzoek van econoom Nicole Mead van de Universiteit van Tilburg, samen met vier Amerikaanse collega's onder honderden studenten. De koopwoede die ontstaat bij een sociale tegenslag kan zelfs tot riskante uitgaven of onverantwoord gedrag leiden.
Proefpersonen moesten onder andere kijken naar een videoboodschap van iemand, die nader kennis wilde maken. De proefpersoon mocht een boodschap terugsturen en kreeg daarna in sommige gevallen te horen dat de ander geen verder contact wenste. Deze afgewezen mensen bleken vervolgens in een winkeltje meer te kopen dan de mensen die niet teleurgesteld waren. De afgewezenen gaven meer geld uit.
Tevens bleek dat de teleurgestelde proefpersonen meer risico namen dan anderen. Bij een experiment met cocaïne waren ze eerder geneigd ook coke te gebruiken als ze daarmee bij een groep konden horen. Mensen die niet afgewezen waren, waren vaker niet bereid de harddrug uit te proberen. "Consumptie als middel om sociale relaties te onderhouden, is een sterke drijfveer", aldus Mead.
Eerder was al bekend dat mensen die zich ‘aan de rand van de samenleving’ bevinden, vaker impulsaankopen doen, vrekkig kunnen zijn of juist dingen kopen die hen onderscheiden van andere groepen. De neiging om sociale relaties te bevorderen, blijkt sterker te zijn, concludeert het onderzoeksteam.
Reacties 0