De opkomst van hypermarkten uit zowel binnen- als buitenland zorgt voor drastische veranderingen op de Egyptische retailmarkt. Zo groeien de retailmarkten van Cairo en Alexandrië flink en vestigen zich er steeds meer internationale en regionale super- en hypermarkten Dit gaat ten koste van de lokale kruidenierswinkels. Zij zien een sterke terugloop van het aantal klanten.
Een voorbeeld is de kruidenierswinkel Grom'aa in Heliopolis, een buitenwijk van Cairo. Volgens eigenaar Mahmoud Ahmad zijn de verkoopcijfers van de winkel met het afgelopen jaar gedaald met dertig procent. “Er worden steeds grotere supermarkten gebouwd die de klanten voor onze neus wegkapen. Drie andere zelfstandige winkels in deze straat zijn al dicht. Zij zijn bezweken onder druk van de concurrentie."
Kleine zelfstandige foodretailers worden vooral geraakt door de invasie van hypermarktketens, meent Sahar Nazmy, onderzoeksanaliste bij Euromonitor International, gespecialiseerd in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. “Traffic van- en naar deze winkels verloopt langzamer en de verkoopwaarden dalen drastisch."
Nazmy laat weten dat er de laatste tijd zes super- en hypermarkten zijn bijgekomen. Ze verwacht dat er binnenkort nog vijf worden geopend. Onder meer LuLu Hypermarkets, HyperPanda en ook Makro laten hun gezicht zien op de markt.
Op het moment hebben de hypermarkten 85 procent van de markt in Cairo in handen, volgens Nazmy. Zij laten een jaarlijkse groei zien van zestig procent. "Het hele retaillandschap wordt opnieuw uitgevonden. Hypermarkten waren hier nog niet bekend voordat Carrefour en Spinneys hier de deuren openden."
Concurrentie verandert retaillandschap Egypte
Gepubliceerd op 1 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0