Nederlandse retailers staan er vergeleken met winkelformules in het buitenland niet best op. In een nieuwe internationale studie hebben slechts drie Nederlandse winkelbedrijven een plek in de top vijftig; bol.com, Albert Heijn en Jumbo.
Nederlandse winkels worden matig beoordeeld, concludeert Marc van der Groot, van onderzoeker en strategisch adviesbureau OC&C. Het bedrijf vroeg 22 duizend consumenten in Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, China en de VS om lokale ketens te beoordelen op onderdelen als prijs, productkwaliteit en winkeluitstraling.
De internationale vergelijking pakt dramatisch uit voor schoenenwinkels als Dolcis, Schoenenreus en Bristol. Ook het verschil tussen elektronicaketens als It’s en Dixons en buitenlandse branchegenoten Best Buy en Apple Store is te groot om een lage positie te wijten aan zuinig beoordelende Nederlandse consumenten.
De Nederlandse top vijf wordt gevormd door bol.com, Albert Heijn en Jumbo op plaats één tot en met drie. De vierde plaats wordt gedeeld door Selexys, Wehkamp.nl, HEMA, Blokker en de Bijenkorf. Op plaats vijf staat Esprit.
Online winkels zijn met bol.com, Wehkamp.nl en Neckermann nadrukkelijk aanwezig in de Nederlandse top tien. Zij scoren goed met de breedte van hun assortiment, winkeluitstraling en service.
Nederlandse winkelketens scoren matig
Gepubliceerd op 4 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0