Gratis dagblad Metro heeft een eigen webwinkel in het leven geroepen. “We bieden slechts producten aan die we ook daadwerkelijk op voorraad hebben”, aldus Menno van Maanen, business development manager bij Metro. “Op dit moment vallen die artikelen binnen de categorieën Games en Huis & Tuin. Binnenkort komen daar Dvd’s, Kids en Lifestyle bij.” Daarnaast worden er volgens hem eventueel ook tickets en gadgets aangeboden.
Metro wil het aantal productcategorieën opvoeren van twee naar zes, en er wordt vanaf november gestart met de mobiele verkoop van producten. Het dagblad had al een webshop voor leden genaamd Club Metro. Van Maanen laat weten dat de nieuwe webshop daar los van staat: “Dat is echt een omgeving voor leden die punten verzamelen bij partners van ons. Metroshop.nl is voor iedereen bedoeld.”
Met online-retailinitiativen volgt Metro het voorbeeld van veel andere kranten. Onder meer het NRC Handelsblad, de Volkskrant, Trouw en de Telegraaf exploiteren een webwinkel. Al met al is deze ‘derde geldstroom’, naast abonnementen en advertenties, goed voor twee tot vijf procent van de inkomsten van krantenuitgevers in Nederland. Dit rapporteerde Alexandra Jankovich van strategisch adviesbureau Spark & Co begin dit jaar.
Bron:
Dagblad Metro start webwinkel
Gepubliceerd op 6 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0