'Winkelier moet meer aan overvalpreventie doen'

Winkeliers zijn zelf gedeeltelijk schuldig aan overvallen op hun zaak. Deze boodschap werd uitgedragen tijdens een bijeenkomst in Amsterdam Nieuw-West.

Tijdens deze bijeenkomst heeft men gesproken over overvallen en veiligheid voor ondernemers. Enkele kleine maatregelen kunnen ondernemers al helpen overvallen te voorkomen. Hoewel het aantal overvallen in Amsterdam met vier procent is afgenomen, komen ze nog steeds te vaak voor.

Aanwezige ondernemers kregen verschillende tips aangereikt om overvallen te voorkomen. Zo kunnen bedrijven die maaltijdbezorgers in dienst hebben een overval op deze vaak jonge medewerkers voorkomen, door hen niet met geld over straat te laten gaan. Wanneer zij met slechts een mobiel pinapparaat op pad gaan, hebben dieven geen reden meer ze te overvallen. In 2010 werden in Amsterdam al 24 maaltijdbezorgers beroofd.

Ondanks diverse aanreikingen waren niet alle ondernemers enthousiast. Een van hen reageerde boos: "Maatregelen als samen de kas opmaken en op verschillende tijden afstorten doe ik natuurlijk al lang. Camera's hebben geen zin, overvallers dragen bivakmutsen en wat begin je als er een pistool tegen je hoofd gehouden wordt?"

Paul Welzenbach, eigenaar van Nusselein Juweliers en voorzitter van de ondernemersvereniging rondom de Burgemeester de Vlugtlaan, vond de bijeenkomst wel interessant. "Bij ondernemers heerst het 'bij mij gebeurt dat niet' gevoel. Zij moeten echter beseffen dat ook zij overvallen kunnen worden." Welzenbach nam onlangs al maatregelen door een dna-spray in zijn juwelierszaak neer te zetten. 

Ondanks de overvalpreventie van politie, justitie en gemeente ligt er ook een stuk verantwoordelijkheid bij de winkeliers zelf, aldus woordvoerder Bartho Boer namens burgemeester Van der Laan. "Er zijn juweliers die hun zaak onvoldoende hebben beveiligd. Met enkel glas en één cameraatje. De zogenoemde donkere maanden komen er nog aan, waarbij de slecht beveiligde ondernemers nog kwetsbaarder zijn."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!