‘Genoeg potentie voor groei winkelomzet’

Retailers hebben genoeg kansen om hun omzet te stuwen. “Een vriendelijk knikje naar de klant kan al voldoende zijn om het gevoel te veranderen”, aldus Ingrid van de Meer van Retail Reflex, een trainingsbureau voor de retail. “Maar zelfs dat wordt lang niet altijd meer gedaan.”

Drie op de vier klanten vindt dat de sfeer in de winkels is verslechterd en voor de verkoopcijfers is dat een groot probleem, aldus Retail Reflex. “Want als een klant zich niet meer prettig voelt in een winkel, dan is dat vrijwel direct te merken in de omzetcijfers.”

Retail Reflex weet zeker dat oog voor de klant zich in klinkende munt uitbetaalt. Het bedrijf is daar zo van overtuigd dat resultaatgerichte afspraken worden gemaakt met klanten. Een hogere omzet per gewerkt uur of een hogere besteding per klant wordt dan ook gegarandeerd. Voorbeelden van retailers die hun omzet hierdoor zagen stijgen, zijn winkelketens ICI Paris, Pearl, De Hypotheker, Six, V&D, Siebel en The Phone House.

Retailers hebben ook nog veel te winnen wat betreft de verstandhouding met de fabrikant, zo meent Category & Trade Company. Dit bedrijf probeert het wantrouwen tussen Coca-Cola en Super de Boer of Unilever en C1000 om te buigen in een krachtige samenwerking. Dat mondde recent uit in een gezamenlijk onderzoek van Coca-Cola en Super de Boer. Een van de conclusies was dat cola in grote flessen en in kleine verpakking beter bij elkaar in de winkel kunnen staan dan apart.

“De shopper blijkt het ene moment een grootverpakking en dan weer kleine flesjes te willen”, aldus Rob Bloemscheer van Category & Trade Company. “Daarmee neemt de verkoop van kleine flesjes toe en dat is winstgevender voor beide partijen. De omzet steeg daardoor zes tot zeven procent en dat is echt heel veel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!