Het thema luxe en smaakbeleving is in 2009 het meest gebruikt bij de introductie van nieuwe producten binnen de foodbranche. Slechts drie procent van de innovaties is gestoeld op het thema duurzaamheid. Dat blijkt uit een inventarisatie van bureau XTC World innovation.
Het bureau maakte een inventarisatie van alle nieuwe introducties in food van 2009. Hierin wordt duidelijk dat bij 46,6 procent van de innovaties gebruik werd gemaakt van het onderwerp verwennen, luxe en smaakbeleving.
Gezondheid is een andere grote trend bij foodintroducties; 23,5 procent van de innovaties hielden in 2009 verband met dit thema. Dit is een stijging ten opzichte van 2008. Gemak kwam naar voren als derde grote trend. Deze trend is met zestien procent van de innovaties echter twee procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.
De lijst wordt afgesloten door ‘ethics’, ofwel duurzaamheidaspecten. Ondanks de grote hoeveelheid aandacht voor duurzaamheid in de pr van bedrijven blijkt het onderwerp geen trend te zijn bij foodintroducties. “De smaak van een product en het plezier dat men eraan beleeft, blijft toch het allerbelangrijkste”, laat Xavier Terlet van XTC World innovation weten aan de Levensmiddelenkrant.
Foodintroducties vooral gericht op smaakbeleving
Gepubliceerd op 20 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0