Winkelpersoneel blijkt nog altijd zijn best te doen om de eigen baas op te lichten. Van alle winkeldiefstallen die vorig jaar plaatsvonden was dertig procent terug te voeren op het eigen personeel. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Checkpoint. Winkelpersoneel gebruikt steeds meer doortrapte trucs om kleding, cosmetica en geldbedragen achterover te drukken.
"De tijd dat een werknemer wekelijks een greep uit de kassa deed ligt al ver achter ons", aldus René Terwey, directeur van recherchebureau VMB. De jongste trend is het zogenaamde 'sweethearting', waarbij het personeel familie en vrienden spullen toeschuift.
"In de praktijk blijkt dat verkopers erg inventief zijn", zegt Terwey. "Zo pakken sommigen kledingstukken uit de winkel en melden deze aan als retourverkoop. Vervolgens steken ze het geld in eigen zak." Op deze manier ontstaat er weliswaar een voorraadverschil, maar daar komen de meeste bedrijven pas maanden later achter. Sommige kledingwinkels tellen hun voorraad slechts één keer per kalenderjaar.
Volgens Terwey kunnen winkeliers een hoop doen om hun personeel niet in de verleiding te brengen. Zo oppert hij het idee om altijd twee medewerkers de kassa te laten opmaken en retouraankopen af te handelen. Ook zijn er steeds meer technologische hulpjes die interne fraude kunnen voorkomen. Denk hierbij aan camera's die opnemen wanneer een caissière de kassalade opent zonder dat er een bedrag is aangeslagen.
Eigen personeel steelt met meer vernuft
Gepubliceerd op 20 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0