Nederlandse consumenten realiseren zich steeds beter dat niet alles duurder is geworden door de euro, zo meldt het CBS. Nederlanders hebben een veel realistischer beeld van de euro, stellen de onderzoekers.
Dat de prijzen niet alleen maar hoger worden blijkt ook uit bijvoorbeeld het prijsniveau in de elektronicabranche. Zo worden televisies, computers en bijvoorbeeld fotocamera’s elk jaar goedkoper. Ook in de foodsector zijn prijzen gedaald. Zo verlagen supermarkten hun prijzen en stunten winkels bijvoorbeeld veel vaker met uitverkoop.
Top 5 prijsdalingen
Computerapparatuur -79,8%
Televisietoestellen en video-app. -76,8%
Foto-, filmapp. en optische instr. -75,4%
Telefoonapparatuur -72,5%
Fotografie en film -59,2%
Top 5 prijsstijgingen
Aardappelen +141,9%
Gas +101,3%
Shag +95%
Diensten ivm huisdieren +81,7%
Sigaretten +80,5%
‘Prijsperceptie consument is verbeterd’
Gepubliceerd op 21 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0