Wijnleverancier AH teruggefloten

De tekst op de etiketten van de La Tulipe-rosé van Albert Heijn moet van de Reclame Code Commissie worden aangepast.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (Stap) diende in september een klacht in bij de Reclame Code Commissie over het etiket. Producent en wijnboer Ilja Gort, die de wijnen exclusief aan Albert Heijn levert, beweerde op de flessen dat het drinken van twee tot drie glazen wijn per dag gezond is. Die boodschap is volgens Stap misleidend.

Stap-directeur Wim van Dalen noemt deze aanbeveling strijdig met EU-wetten, die verbieden dat er gezondheidsclaims aan alcoholische dranken verbonden worden.

De advocaten van Gort beweerden dat de zinsnede geen reclame-uiting was, maar een persoonlijke mededeling van de wijnboer. De commissie sprak dit tegen. “In de tekst op het etiket wordt een positief beeld geschetst omtrent de wijnen van Gort en over de consumptie van wijn in het algemeen. Dat is een reclame-uiting voor de wijn van Gort en voor het drinken van wijn in het algemeen.”

De Reclame Code Commissie heeft Gort aanbevolen om niet meer “op dergelijke wijze” reclame te maken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!