Gamma en Karwei introduceren klantenkaart om Hornbach bij te houden
Gepubliceerd op 27 juni 2005 om 00:00
Op 11 juli zal Gamma een klantenkaart met kortingscoupons introduceren, een middel waar al eerder naar werd gegrepen door Karwei, een andere franchisefomule van Intergamma. De doe-het-zelf ketens openen hiermee de aanval op concurrentie van het Duitse Hornbach. Waar Hornbach een filiaal opent moet de concurrentie al snel een stap terug zetten. Hornbach in 2004 haalde een omzet van ongeveer 151 miljoen, schat marktonderzoeker Q&A Research. “Een enorm bedrag als je maar acht filialen hebt. Intergamma scoort zo’n beetje 1,3 miljard euro, maar doet dat wel met 150 Gamma- en 100 Karwei-bouwmarkten”, stelt Frank Quix van Q&A. De doe-het-zelf markt is niet meer zo aan het groeien als voorheen, en de bouwmarkten hebben het moeilijk. “Nu staat de omzetontwikkeling stil. Dan moeten ze natuurlijk wat verzinnen”, aldus Bert Hoogeland, hoofdredacteur van doe-het-zelf vakblad Mix. Volgens hem is het een zorgelijke ontwikkeling dat Gamma en Karwei, maar ook Praxis, zich steeds vaker laten verleiden tot de verkoop van branchevreemde artikelen om positieve resultaten te blijven behalen. “Onlangs kwam er een Gamma-folder uit met niet één doe-het-zelf product er in. Nou, dan is de nood wel hoog”. Bram Huibers, directeur van Intergamma, laat het niet op zich zitten en wil Hornbach “een dreun verkopen”, onder meer door het verlagen van de prijzen, en hoopt “de Duitse opmars” te stuiten. May Meulenberg, directeur van Hornbach, ligt niet wakker van de uitspraken van de Intergamma-directeur. Hij vermoedt dat de uitspraken van de directeur ook wat voorbarig waren: “Ik heb in zijn winkels nog helemaal niks gezien aan prijsverlagingen en vaste lage prijzen.” Ook de klantenkaart baart hem geen zorgen: “Moeten de mensen éérst iets kopen, dan krijgen ze kortingscoupons die ze bij een volgend bezoek kunnen inleveren. Bij ons krijgen klanten direct lage prijzen. Quix vergelijkt de aanpak van Hornbach met die van het eveneens Duitse Media Markt. “Het zijn zulke grote winkels, ze hébben het gewoon.” Ook de laagste prijs-garantie is volgens hem een effectief middel. Praxis en Formido hebben laten weten in het geval van een eventuele prijzenoorlog het hoofd koel te zullen houden. De directeur van Intergamma leverde nog geen commentaar.
Reacties 0