Terwijl de detailhandel in 2012 alle zeilen moeten bijzetten, profiteren Nederlandse supermarkten van de recessie. Volgens economen van ABN Amro zal de omzet in supermarkten met één procent stijgen, terwijl de non food retail te kampen krijgt met een daling van één tot drie procent.
Supermarkten zullen profiteren van een verschuiving van horecabezoek naar thuismaaltijden. Volgens de economen zijn Jumbo en Albert Heijn nu twee grote spelers in het Nederlandse supermarktlandschap, waardoor kleinere spelers genoodzaakt zijn actie te ondernemen.
In de non food sector zullen moderetailers naast een daling te maken krijgen met een verschuiving naar online kledingaankopen. In de consumentenelektronica is sprake van een continue prijsdaling, die dit jaar wellicht enigszins kan worden gecompenseerd door een impuls van de Olympische Spelen en het EK-voetbal.
De voedselspeciaalzaken hebben al langer te maken met een forse afname. De afgelopen tien jaar daalde het volume gemiddeld met 3,8 procent, door een verschuiving naar aankopen van delicatessen en versproducten bij de supermarkten. In het rapport wordt melding gemaakt over ‘een historisch dieptepunt’ van -40 in het consumentenvertrouwen. In het derde kwartaal van 2011 lieten de consumentenbestedingen een daling van 0,9 procent zien, waarmee een einde kwam aan vijf kwartalen van consumptiegroei.
'Supers plukken vruchten van recessie'
Gepubliceerd op 9 januari 2012 om 00:00
Reacties 0