Ahold zoekt voortdurend naar mogelijkheden de kosten te verlagen. Volgens coo Sander van der Laan zien consumenten een supermarktformule als Lidl niet langer als discounter, maar als volwaardige full-service supermarkt. “Deze concepten bewijzen dat je prijs en value moet bieden en moet blijven vernieuwen", aldus Van der Laan donderdag het congres What’s going on in retailing?!.
Ahold bracht de afgelopen jaren zijn kosten met 1,4 procent terug tot 21,3 procent. “Het merendeel van die marge hebben we teruggegeven aan de consument”, zei Van der Laan. Ahold moet volgens de coo persoonlijker worden om de klantenloyaliteit aan zijn merken te verhogen. “Onze propositie, ons aanbod moeten we afstemmen op de wensen van die individuele klant, in Europa, maar ook in de Verenigde Staten.”
Naast het terugbrengen van de kostenstructuur, wil Ahold zich ook blijven focussen op uitbreiding van zijn aanwezigheid in Nederland. “Er zijn nog voldoende plekken waar we niet zitten met Albert Heijn, Etos en Gall&Gall”, aldus Van der Laan. “Ook hier kunnen we nieuwe groei realiseren.”
Ahold wil kostenstructuur terugbrengen
Gepubliceerd op 23 april 2012 om 00:00
Reacties 0