Veel Facebookers klikken niet op gesponsorde advertenties

44 procent van de Facebook-gebruikers zegt nooit op gesponsorde advertenties te klikken. Daarnaast geeft dertig procent aan Facebook absoluut niet te vertrouwen als het om hun persoonlijke gegevens gaat. Dit blijkt uit een onderzoek van digitaal marketingbureau Greenlight.

In het rapport ‘Search & Social Survey 2011-2012’ vroeg Greenlight vijfhonderd mensen hoe zij tegen online advertenties, zoekmachines en sociale netwerken aankijken. Facebook is na Google en YouTube de populairste website wereldwijd. Zo geeft vijftig procent van de overvraagden aan Facebook te gebruiken om sociale contacten bij te houden. Zij delen foto’s en praten bij met vrienden en familie via de netwerksite. Dertig procent van de respondenten zegt Facebook te gebruiken via hun smartphone of tablet.

“De populariteit van Facebook is geen verrassing. Toch meent dertig procent van de respondenten dat het sociale netwerk absoluut niet te vertrouwen is met persoonlijke gegevens”, zegt Hannah Kimuyu, directeur paid media bij Greenlight. “Als een merk adverteert via Facebook kan het contact maken met 800 miljoen potentiële klanten. Er kan gericht gezocht worden op leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Of in andere woorden: via de persoonlijke gegevens van Facebook-gebruikers.”

Facebook lijkt dus een aantrekkelijk kanaal voor adverteerders. Op de vraag ‘Klik je op advertenties of gesponsorde links’ antwoordde echter slechts drie procent met ‘regelmatig’ en tien procent met ‘vaak’. 44 procent van de respondenten gaf aan nooit op advertenties en gesponsorde links via Facebook te klikken.

Eerder deze week gaf Facebook aan te onderzoeken of gebruikers geld over hebben om hun statusupdate hoog in de status update van vrienden te laten komen. Momenteel kunnen willekeurig geselecteerde Facebook-gebruikers de optie uitproberen. De ene gebruiker moet hiervoor 1,50 euro betalen, terwijl het voor anderen gratis is. Door deze mogelijkheid te gebruiken verschijnt het betreffende bericht of foto in de berichtenstroom van de Facebook-vrienden. Ook krijgt de update een gele achtergrond, waardoor hij meer opvalt.

Betalen voor deze dienst kan via creditcard of Paypal. Op deze manier biedt Facebook een nieuwe manier van adverteren. De ‘Important Posts’, zoals Facebook het omschrijft, kunnen voor meer aandacht zorgen. Als blijkt dat gebruikers bereid zijn hiervoor te betalen, zal Facebook de optie permanent toevoegen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!