De omzet van drankenfabrikant Spadel kwam in 2011 uit op 219,7 miljoen euro. Dat is 600.000 euro minder dan een jaar eerder. Dit blijkt deze week uit het jaarverslag van de organisatie.
Het bedrijf, vooral bekend van het merk Spa, behaalde in 2007 nog een omzet van 254,8 miljoen euro. De operationele winst nam in 2011 af van 16,3 miljoen euro naar 12,3 miljoen.
De directie van Spadel geeft aan dat deze resultaten overeenkomen met het vierjarenplan dat zij afgelopen jaar zijn begonnen. “Het financieel resultaat daalt in vergelijking met 2010 mede door de sterke stijging van de grondstofkosten alsook door de industriële en commerciële investeringen van de Groep om haar innovatiebeleid te ondersteunen”, zo vermeldt Spadel in het jaarverslag.
Vooral in Nederland had de onderneming het in 2011 moeilijk. “Nederland blijft door de concurrentiële druk een uitdagende markt”, vertelt Spadel voorzitter Johnny Thijs. “Op deze markt moeten we verder werken aan de verfijning van onze strategie om de kracht van onze merken maximaal te doen renderen.”
In april kondigde Spa een prijsverhoging van vijftien procent aan. Verschillende supermarkten gaven toen aan de prijsverhogingen van fabrikanten niet zomaar te accepteren. De supermarktketens aangesloten bij inkooporganisatie Superunie zijn eind april dan ook overgegaan tot een boycot van Spa.
Eerder: Superunie-leden boycotten Spa-water
Omzet Spadel fors gedaald
Gepubliceerd op 22 mei 2012 om 00:00
Reacties 0