Pogingen van Colruyt voet op Nederlandse bodem te krijgen zijn gefrustreerd door Nederlandse branchegenoten. Dat meent de Belgische hoogleraar marketing Gino van Ossel, een kenner op het gebied van detailhandel in België.
De Belgische supermarktketen geeft aan in Nederland inderdaad ‘niet met open armen te zijn ontvangen’, maar kijkt wel naar nieuwe kansen op de Nederlandse markt. “In Nederland zijn Colruyt alle vergunningen systematisch geweigerd”, vertelt Van Ossel. “De hele Nederlandse detailhandel is gaan lobbyen om hen tegen te houden.”
Colruyt richtte zich vanaf 2006 op de opening van winkels net over de grens, onder andere in het Zeeuwse Terneuzen. De Belgische supermarktketen wil al jaren uitbreiden in buurlanden. Tot nu toe is dat alleen gelukt in Luxemburg met één filiaal en in Frankrijk met vijftig winkels.
“We zijn niet hopeloos op zoek”, zegt commercieel directeur Jean-Pierre Roelands. “We kunnen in België nog veertig winkels openen.” De aanpak die Colruyt koos voor Nederland, lijkt op die van Albert Heijn in Vlaanderen. De Nederlandse supermarktgigant heeft inmiddels zes winkels over de grens. Dit moeten er eind 2016 vijftig zijn.
Van Ossel geeft aan bang te zijn dat Albert Heijn ook tegengewerkt zal worden. Volgens hem laten lagere overheden zich bij het verlenen van vergunningen voor grotere supermarkten leiden door een stuk emotie.
Colruyt kenmerkt zich door een breed aanbod en lage prijzen in kale winkels. Het Belgische familiebedrijf zorgt er consequent voor dat de prijzen in de supermarkten de laagste in het land zijn. De keten heeft met 27 procent dan ook het grootste marktaandeel van België.
Colruyt tegengewerkt door Nederlandse supermarkten
Gepubliceerd op 19 juni 2012 om 00:00
Reacties 0