De omzet van bouwmarkten en doe-het-zelfzaken is volledig ingestort door de crisis op de woningmarkt. Sinds het begin van de crisis in 2008 is de omzet met bijna een kwart afgenomen. Dat komt overeen met een kleine één miljard euro, becijfert GfK.
De omzetontwikkelingen in de branche hangt ‘ongelofelijk nauw’ samen met het aantal verhuisbewegingen, constateert Patrick Langley van GfK. De meeste mensen klussen als ze van woning veranderen. Nu de woningmarkt in een crisis zit, zijn er minder mensen die van woning veranderen, en wordt er daardoor ook minder gekocht bij bouwmarkten en doe-het-zelfzaken.
Volgens retailkenner Huib Lubbers is het onvermijdelijk dat er ‘harde klappen gaan vallen’ en bedrijven hun deuren moeten sluiten, nu er nog steeds geen hoop is op herstel van de markt. Hij verwacht dat vooral doe-het-zelfzaken met een oppervlakte van duizend tot 1500 vierkante meter in de problemen komen. Daar vinden namelijk weinig impulsaankopen plaats. Omdat grote bouwmarkten zich meer richten op woningdecoratie zullen zij minder snel wankelen, verwacht Lubbers.
Op dit moment is het volgens GfK onduidelijk voor hoeveel doe-het-zelfwinkels en bouwmarkten het doek al is gevallen. Van een kaalslag is in ieder geval nog geen sprake. Nederland heeft nog 165 Gamma’s, 130 Karweibouwmarkten, 138 Praxis-winkels en tachtig Formido’s. Daarbovenop telt Nederland ook talloze kleinere winkelketens als Hubo en Hornbach, en speciaalzaken in ijzerwaren, verf en behang.
Overigens heeft de consument volgens het GfK een duidelijke voorkeur voor bouwmarkt Hornbach. Het assortiment van de Duitse winkelketen, die in Nederland slechts negen vestigingen heeft, wordt het hoogst gewaardeerd door klanten.
Reacties 0