Overname Reebok strategische zet Adidas

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas kondigde gisteren aan Amerikaanse branchegenoot Reebok over te nemen. Met de overname van Reebok vergroot Adidas zijn marktaandeel wereldwijd naar 28%. Adidas-Topman Herbert Hainer: “Wij zullen ons geografisch bereik vergroten, met name in Noord-Amerika, en met onze producten een bredere doelgroep aanspreken.” Dirk Vinken van Nederlandse branchevereniging voor sportfabrikanten FGHS ziet de overname als een verassing, maar denkt dat Adidas veel mensen kan aanspreken met beide merken “Reebok is sterk op fitnessgebied en in Amerikaanse sporten als honkbal en basketbal, Adidas zit vooral in traditionele sporten als voetbal.” Inderdaad heeft Adidas een relatief serieus en traditioneel imago. Dit heeft ook als gevolg dat het vaak achter moest blijven bij Nike, dat een hippe lifestyle uitstraalt met zijn producten. Adidas wilde zich juist niet op die manier profileren uit angst de prestatiegerichte sporters van zich te vervreemden. Reebok biedt Adidas een kans om beide doelgroepen tevreden te stellen. Adidas betaalde 59 dollar per aandeel Reebok, 34% meer dan de slotkoers van dinsdag. Ingewijden schatten het overnamebedrag op ongeveer 3,1 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!