Computerwinkels maken vuist

Computerwinkels hebben het de afgelopen tijd niet makkelijk gehad. Zowel de afschaffing van de pc-privé regeling als concurrentie van ‘ondeskundige partijen’ als supermarkten en drogisterijen die partijen pc’s aanbieden hebben de branche behoorlijk onder druk gezet. Brancheorganisatie NLCW laat het niet langer op zich zitten. De vereniging gaat de staat vragen om een vergoeding voor de geleden schade door het afschaffen van de pc-privé regeling, en overweegt anders juridische stappen te nemen. Sectretaris Toon Klaassen van de NLCW: “Wij brengen de schade in kaart. Die loopt in de miljoenen euro’s. Wij willen dat de overheid daar oog voor heeft en met compensatie over de brug komt.” Ook introduceert de NLCW een keurmerk waaraan een geschillencommissie is gekoppeld. “Hierdoor ontstaat voor de consumente extra zekerheid met betrekking tot klachtenafhandeling en garantie”, aldus Klaassen. “Iets wat ondeskundige partijen niet kunnen bieden. Zij kunnen namelijk geen aanspraak maken op het keurmerk.” Volgens de NLCW is uit onderzoek gebleken dat Nederlanders bereid zijn best iets meer te betalen in een pc-winkel, als deze betere garantie en service levert. Fabrikanten als Hewlett-Packard, Microsoft, Logitech en AMD staan achter het keurmerkinitiatief. “Ook deze fabrikanten hechten aan de kennis over hun producten die in de meeste pc-winkels aanwezig is”, verklaart Klaassen. Overigens heeft de Concumentenband weinig klachten ontvangen over aankopen bij de ‘ondeskundige partijen’ waar Klaassen over spreekt. “Aldi heeft onlangs zelfs een goede helpdesk opgezet”, zegt een woordvoerster. Als branchevreemden computers verkopen moeten ze wel iemand in dienst hebben met verstand van zaken, vindt de Consumentenbond. In september gaat de campagne van de computerwinkels van start, en op 1 januari moet de geschillencommissie opgericht zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!