De eerste dag van de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn is moeizaam verlopen. Veel klanten slaagden er niet in de kaart te activeren, vanwege een trage website van de supermarktketen. Volgens de marktleider had dat te maken met ‘overweldigende belangstelling’.
Klanten ontvangen met de nieuwe pas persoonlijke aanbiedingen, gebaseerd op hun koopgedrag. Hiervoor moeten zij zich online registreren. Albert Heijn stelde de invoering vorig jaar al eens uit vanwege onzekerheid bij klanten of AH de gegevens mocht gebruiken voor het doen van dergelijke aanbiedingen.
Nu het dan zover is, stelt het klantenkaartsysteem niet zoveel voor, zei supermarktexpert Gerard Rutte tegenover BNR Nieuwsradio. Hij is ‘teleurgesteld in het innovatieve gehalte’ van de gepersonaliseerde klantenkaart. “Ik had er iets meer van verwacht. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat de bonuspas niet op de smartphone staat en je je smartphone niet kan gebruiken in de winkel om boodschappen te scannen en af te rekenen.”
Eerder was er ook kritiek van de Stichting Privacy First, die vreest dat de privacy van klanten in het geding kan komen. De discussie rond klantprivacy vindt Rutte ‘ophef om niks’. Hij voorziet eerder uitdagingen rond de praktische uitvoering van de persoonlijke aanbiedingen. “Ook de winkel zal gepersonaliseerd moeten worden, omdat AH de spullen anders niet kan aanbieden in de winkel.”
Eerder: Doeltreffend klantenpassysteem geen sinecure & Nieuwe bonuskaart AH onder vuur
Moeizame start voor AH-bonuskaart
Gepubliceerd op 22 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0