Betrouwbaarheid en veiligheid bij betalen blijft voor Nederlandse consumenten in de toekomst belangrijker dan betaalgemak. Shoppers zoeken altijd naar meer uitgebreide en gemakkelijker betaalmethoden, maar doen daarbij geen concessies aan hun gevoel van veiligheid. Dat stelt expertgroep Transaction van Shopping2020 in zijn rapport dat vandaag is verschenen.
De mogelijkheden en het gemak van contactloos betalen zullen alleen maar toenemen door bijvoorbeeld technologieën zoals gezichts- en voiceherkenning. “De uitdaging voor retailers en aanbieders van betaaldiensten is om het afrekenen zo naadloos en betrouwbaar mogelijk te integreren in het koopproces”, stelt Shikko Nijland, voorzitter van de expertgroep.
De ontwikkeling van betalingen binnen retail wordt volgens Transaction door een aantal trends bepaald, waaronder toenemende regelgeving en de samensmelting van off- en online kanalen. In de toekomst vertrouwt de consument waarschijnlijk slechts een klein aantal betaaldiensten om betaal- en identificatiediensten te combineren die hem op die manier een volledig geïntegreerde winkelervaring bieden. De consument heeft weinig schroom om deze spelers zijn persoonlijke gegevens toe te vertrouwen, omdat het hem een rijkere dienstverlening en meer gemak oplevert, aldus Transaction.
Eerder:
Retailjaar 2013: Contactloos betalen
‘Betrouwbaar betaalsysteem belangrijker dan gemak’
Gepubliceerd op 7 januari 2014 om 00:00
Reacties 0