Britse supermarktketens openen dit jaar twee keer zoveel magazijnruimte om aan de stijgende internetverkopen te kunnen voldoen. Grote spelers als Tesco, Asda en Waitrose zetten daar dit jaar stevig op in, meldt vastgoedadviseur Jones Lang Lasalle.
Een dark store is een magazijn ingericht als winkel, maar alleen toegankelijk voor personeel dat online orders pickt. Hierdoor kunnen supermarktketens online bestellingen sneller en efficiënter verwerken. De Britse dark stores beslaan nu circa 1,8 miljoen vierkante meter.
Tesco opent dit jaar naar verwachting zijn zevende dark store. Asda beschikt inmiddels over drie distributiecentra. Waitrose opent dit najaar zijn tweede fulfilmentcentre. Het nieuwste magazijn van de keten kan dagelijks vierduizend orders verwerken en dertigduizend verschillende producten herbergen.
Naar verwachting wordt zes procent van de boodschappen dit jaar online gedaan. De markt verdubbelt volgens experts de komende vijf jaar naar dertien miljard pond (vijftien miljard euro). De toenemende behoefte aan dark stores wordt niet alleen veroorzaakt doordat meer consumenten online boodschappen bestellen. Het heeft volgens Jones Lang Lasalle ook te maken met demografische verschillen. “Sommige consumentengroepen shoppen vaker online dan andere. De groei is niet evenredig over de bevolking verdeeld”, aldus hoofdonderzoeker Jon Neale.
Eerder:
Sainsbury's opent eerste 'dark store'
Britse supers zetten in op dark stores
Gepubliceerd op 8 januari 2014 om 00:00
Reacties 0