'Langere betalingstermijn schaadt economie'

De eenzijdig verlenging van de betalingstermijn zoals HEMA doet, heeft een negatief effect op de economie. Dat stelt het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB).

HEMA maakte maandag bekend dat de betalingstermijnen naar leveranciers worden opgerekt. Rekeningen worden voortaan na 120 dagen betaald. Daarnaast gaan leveranciers voor een groter deel van de marketingkosten opdraaien en eist de winkelketen een deel van de omzet van vorig jaar terug.

Bedrijven die voor een langere betalingstermijn kiezen, misbruiken volgens de brancheorganisatie het leverancierskrediet om de eigen liquiditeitsbehoefte te voorzien. Op tijd betalen is niet alleen maatschappelijk verantwoord. Het zorgt ook voor een toekomstbestendige leveranciersketen en is goed voor de economie, aldus VCMB.

Sinds vorig jaar is er een Europese richtlijn van kracht die voorschrijft dat bedrijven een maximale betaaltermijn mogen hanteren van dertig dagen. Alleen met wederzijdse overeenstemming kan daarvan worden afgeweken tot maximaal zestig dagen. De stap van HEMA toont aan dat deze wetgeving niet werkt, stelt de brancheorganisatie.

Veel leveranciers zien zich genoodzaakt de aanpassingen te accepteren door de dominante marktpositie van grote organisaties en hun nog altijd zwakke economische positie. “Je kunt als leverancier wel op je strepen gaan staan, maar dan is er een kans dat je de opdrachtgever verliest. Voor veel ondernemers is dat risico te groot,” zegt voorzitter Mannes Westhuis.

Opdrachtgevers die de betalingstermijn oprekken, gaan dat volgens hem uiteindelijk merken. “Daarmee verzwak je je leveranciers. Als zij daardoor niet meer de juiste kwaliteit kunnen leveren of failliet gaan, heeft dat directe gevolgen voor de opdrachtgever zelf.”

Eerder:
HEMA zet kwaad bloed bij leveranciers

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!