Volumekrimp treft supermarktbranche

Het aantal verkochte verpakte producten in Nederlandse supermarkten is sinds 2006 niet meer gestegen. In het vierde kwartaal van vorig jaar werd 1,3 procent minder verkocht. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoek Nielsen, meldt Het Financieele Dagblad.

In 2012 daalde het verkoopvolume, exclusief verse producten, met bijna een procent en vorig jaar met ruim anderhalf procent. Dat komt onder meer omdat consumenten voorzichtiger inkopen om minder weg te hoeven gooien, vermoedt directeur European Retail Insights Jean-Jacques Vandenheede.

Ook enkele grote producten van supermarktartikelen sluiten zich daarbij aan, stelt Het Financieele Dagblad. Daarnaast stelt een anonieme grote merkfabrikant dat consumenten minder luxeproducten kopen. Tevens verkopen supermarkten minder tabaksproducten, terwijl de verkoop van sterkedrank en tabak in grensgebieden naar het buitenland verschuift.

Verder kopen consumenten de laatste jaren steeds meer supermarktproducten bij andere winkelketens of online. Zo stelde onderzoeksbureau GfK vorig jaar al dat Action zich tot een steeds grotere concurrent van supermarkten ontpopt. Bijna de helft van de huishoudens komt inmiddels bij die winkelketen over de vloer.

Waar het volume in de supermarktbranche krimpt, geldt dat niet voor de omzet. Doordat de prijzen steeds verder omhoog gaan, groeide de omzet in het vierde kwartaal nog met 0,2 procent. In de kwartalen daarvoor kwam de groei nog uit op anderhalf tot vier procent. Ook in andere Europese landen merkt Nielsen deze ontwikkeling op. In de 21 onderzochte markten nam de omzet gemiddeld met 1,7 procent toe, maar kromp het aantal verkochte goederen met 0,6 procent.

RetailTrends