Binnen retailorganisaties is te weinig oog voor innovatief personeelsmanagement. Waar zij veel tests in de winkelstraten uitvoeren, blijft personeelsmanagement achter. Veel jonge mensen worden in het begin van hun carrière op afstand gehouden met flexibele en nulurencontracten, zegt mede-eigenaar Edwin Fafié van opleidingsorganisatie Adatrium in RetailTrends 4. “Dat geeft meteen het verkeerde signaal.”
“De leiding van retailbedrijven roept in koor dat personeel o zo belangrijk is, maar ze doen er niets mee”, aldus Fafié. Juist door de vergrijzing kan een retailer met een personeelsbestand dat qua leeftijdsopbouw een afspiegeling van de maatschappij is, betere resultaten boeken. “Goede leiders zien dat. Maar het gebeurt nog nauwelijks.”
Goed leiderschap trekt goed personeel aan, vult opleidingsadviseur Janneke Willems van OVD Opleidingen Retail aan. Een aantrekkelijke werkgever biedt volgens haar meer dan een contract en een salaris. “Goede leiders begrijpen dat er een emotionele bankrekening is waarop je mensen kunt belonen. Door erkenning, waardering en ontplooiingsmogelijkheden.”
In het aprilnummer van RetailTrends gaan Edwin Fafié en Janneke Willems verder in op onder meer het belang van de juiste persoon op de juiste plek binnen een retailorganisatie. “Als de hoogste aap op de rots geen geboren leider is, dan heeft iedereen daar last van.” Klik hier voor een jaarabonnement op elf RetailTrends en zes EtailTrends.
'Retail doet te weinig aan slim personeelsbeleid'
Gepubliceerd op 16 april 2014 om 00:00
Reacties 0