‘Outlet Free Record Shop was geen strategische keuze’

De transformatie van Free Record Shop naar een outletformule was geen strategische keuze, maar een noodgedwongen actie. Grote leveranciers zagen namelijk niets in het consignatiesysteem dat eigenaar ProCures invoerde. Dat stellen curatoren Jos Borsboom en Rob Boers van respectievelijk het eerste en tweede faillissement tegen NU.nl.

Door het consignatiesysteem kwam de verantwoordelijkheid voor de voorraden bij de leveranciers te liggen. Omdat de grote leveranciers daar geen vertrouwen in hadden, ging Free Record Shop in zee met kleinere partijen. “Er was geen geld om een courante voorraad aan te houden, alle nieuwe uitgaven lagen niet meer in de winkels”, stelt Boers.

De omzet van Free Record Shop ging fors onderuit, terwijl het kostenpatroon op ongeveer een half miljoen euro per maand lag. De nieuwe outletstrategie bleek de winkelketen niet te kunnen redden, aldus de curator. “Ik moet het nog verder onderzoeken, maar als je geen geld hebt en aandeelhouders zijn ook niet bereid geld in de onderneming te steken, dan wordt het heel moeilijk”, wijst hij naar ProCures.

Hoewel Free Record Shop binnen een jaar twee keer failliet is gegaan, sluit Boers niet uit dat Free Record Shop blijft bestaan. “Boekenvoordeel heeft de naam en het merkrecht gekocht en ik kan me niet voorstellen dat je dat doet om er vervolgens niets mee te doen.” Op de website van de entertainmentformule staat dat ‘er wat gaat gebeuren’. Boekenvoordeel wil echter niet ingaan op zijn plannen met Free Record Shop.

Free Record Shop werd in april van dit jaar failliet verklaard, nadat de winkelketen in mei vorig jaar ook al op de fles ging. Het winkelbedrijf heeft niet snel genoeg ingespeeld op de veranderingen in de markt, stelt Borsboom. "Ze zagen het wel, maar de antwoorden waren niet adequaat genoeg."

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends