Column: Meneer de predikant

Cor Molenaar is een fenomeen. Ontegenzeggelijk. Hij was de eerste ‘wetenschapper’ die in het begin van dit millennium de kracht van internet zag als nieuw retailkanaal. Al snel begreep hij dat online winkelen de toekomst was. Zo werd de buitengewoon Hoogleraar aan de Erasmus Universiteit bekend en startte hij met het schrijven van boekjes.

Cor Molenaar is ook predikant. Een echte protestant die graag predikt over hel en verderf en het einde der tijden. Een paar jaar geleden mocht ik zijn presentatie in Veghel bijwonen. Geweldig! De zaal bibberde van angst. Help ons in deze donkere tijden! Help!

En zo werd Cor Molenaar een briljante marketeer die zichzelf uiterst bekwaam in de markt heeft gepositioneerd. Iedere lezing is het ‘kassa’.Veel winkeliers hebben geen idee wat er op dit moment allemaal gaande is. En dus is elke strohalm er één. De wetenschapper, predikant en marketeer Molenaar voedt ze met zijn visie. Keer op keer gaat er een siddering door het dorpshuis.

Met de analyse van Molenaar is overigens niks mis. Integendeel. Ik twijfel echter wel aan het probleemoplossend vermogen van de predikant. Vaak zijn predikanten goed in het prediken van moraal, maar minder goed in het aandragen van concrete oplossingen om aardse problemen ten goede te keren. En daar wringt de schoen voor mij. Steeds meer gemeentes en winkeliersverenigingen huren Molenaar in om hun probleem op te lossen. Het aantal loopt gestaag op als ik Molenaar’s twitterfeed mag geloven. Is dat dan de oplossing? Iedereen dezelfde adviseur? Hoe kan Molenaar al die heren dienen zonder zichzelf uiteindelijk in de staart te bijten? Zijn paard van Troje is gratis wifi. En een plaza-site die eind jaren negentig erg populair was maar al snel ter ziele ging.

Ik geloof er niet in. Ik geloof in de consument. Wat wil die? Wat mist die? Waarom laat die het nog altijd afweten? Daar ligt de oplossing. Maar ja, ik ben geen predikant, hoogleraar en zelfs geen marketeer. Ik ben maar een eenvoudige reclameman. Te pragmatisch. Toch maar ‘ns een boekje schrijven.

Sander van de Gevel is creatief directeur van Verwegen • Van de Gevel • Suijdendorp. Van de Gevel heeft elke twee maanden een column in RetailTrends. Deze column verscheen in het zomernummer van het magazine.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!