Supers nog terughoudend met zelfscankassa's

Ongeveer elf jaar na de introductie van de zelfscan kunnen klanten daarmee bij een beperkt deel van de Nederlandse supermarkten afrekenen. Dat schrijft De Gelderlander.

Toen de zelfscansystemen rond 2003 aan terrein wonnen in supermarkten, werd voorspeld dat de helft van het kassapersoneel binnen vijf jaar overbodig zou zijn. De aanschaf van zo’n systeem kost echter minstens het dubbele van normale kassa’s, stelt manager Uwe Sauseressig van Dirk van den Broek. "Die kosten verdien je alleen terug als genoeg klanten er gebruik van maken.”

Tot kostenbesparing leiden de experimenten die in een aantal van de supermarktfilialen worden gedaan, zeker niet. “Bij betaalpalen moet namelijk wel altijd een medewerker staan die steekproefsgewijs controleert of klanten alle boodschappen hebben gescand.”

Jumbo heeft inmiddels ongeveer een derde van zijn 440 filialen voorzien van een zelfscansysteem. “Per winkel onderzoeken we of klanten in de omgeving daar behoefte aan hebben”, vertelt een woordvoerder. Albert Heijn heeft de zelfscan inmiddels in 137 van zijn ruim 850 filialen geïntroduceerd. "Het gaat vooral om grotere winkels waar klanten veel boodschappen tegelijk doen", aldus AH.

RetailTrends