De vernieuwde Blokker en pratende paspoppen

De eerste vestiging volgens de nieuwe formule van Blokker in Amsterdam en etalagepoppen die shoppers pushberichten sturen op hun smartphone passeerden afgelopen week op de social media-kanalen van RetailTrends Media. 

Het mag allemaal wat brutaler bij de oer-Hollandse winkelketen Blokker, vindt directievoorzitter Jack Peters. Alle zeshonderd winkels ondergaan daarom een metamorfose en de eerste pilotstore opende donderdag zijn deuren in Amsterdam. Alle vestigingen worden voorzien van een terminal waar klanten het volledige assortiment kunnen vinden en bestellen. De winkelmedewerkers krijgen een tablet om de online bestellingen voor de klant te doen. Volgens Peters sluit de nieuwe strategie aan op ‘de nieuwe werkelijkheid’.

Waar Foodwatch duidelijkheid eist op etiketten over bijvoorbeeld gelatine in voedingsmiddelen, gebruikt ontwerper Solveiga Pakstaite het ingrediënt op geheel andere wijze. Zij zet het in als controlemiddel voor de houdbaarheid van foodproducten. Het label dat gemaakt is van gelatine, vervaagt naarmate de kwaliteit van het voedsel achteruit gaat.  

In de wekelijkse rubriek 12x kwamen dit keer bijzondere verpakkingen voorbij. Verder de vijfde flagshipstore van M&M's, een opmerkelijke reactie van een Haarlemse retailer op een winkeldief en de vernieuwde winkel van sportretailer Pro Direct, die voebal combineert met technologie.

Op Pinterest is een video te vinden van paspoppen die met behulp van beacons een bericht naar de smartphone van passerende consumenten sturen. De retailers House of Fraser, Hawes & Curtis en Bentalls werken mee aan de plot. Zij bepalen de content van de pushberichten, die kan gaan over de kleding op de mannequins, aanbiedingen of andere relevante informatie.  

2014 is het jaar van crowdfunding, zo blijkt uit deze infographic. Tot nu toe is via campagnes wereldwijd meer dan vijf miljard dollar opgehaald. Nederland staat vierde in de ranglijst van de landen waarin ondernemers op deze manier financiering bij elkaar sprokkelen. Een gemiddelde campagne levert zevenduizend dollar op.Via crowdfunding zijn inmiddels circa 270 duizend banen gecreërd.  

Verder onder meer een etalage van L.K. Bennet waar voorbijgangers echt niet omheen kunnen, foodconcept The Market en de 'foamboy monsters' die visual designer Niek Pulles in winkels van Commes des Garcons plaatst om de nieuwe collectie onder de aandacht te brengen.

Volg RetailTrends Media op Facebook en Pinterest.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!