De groei van de e-commercemarkt in West-Europa valt dit jaar hoger uit dan in 2013. Waar de groei vorig jaar uitkwam op twaalf procent, ligt dat percentage in 2014 boven de vijftien procent. Dat blijkt uit het nieuwe West-Europese B2C E-commerce Rapport, dat de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe donderdag heeft gepubliceerd.
De totale online markt in België, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Nederland is dit jaar goed voor 204,7 miljard euro, tegen 177,7 miljard een jaar eerder. Deze regio is goed voor ongeveer de helft van alle online verkopen in Europa.
De Nederlandse e-commercemarkt zet dit jaar naar verwachting 11,5 miljard euro om. Dat is een groei van nog geen negen procent ten opzichte van 2013, toen Nederland voor 10,6 miljard in de boeken stond. Het Verenigd Koninkrijk beschikt dit jaar met 127,4 miljard euro over veruit de grootste online markt, gevolgd door Frankrijk (57,5 miljard). Ierland (5,2 miljard), België (vier miljard) en Luxemburg (529 miljoen) sluiten de rij.
De groeiversnelling in West-Europa wordt veroorzaakt door de toenemende online verkopen in het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg. In tegenstelling tot alle andere landen komt de groei daar boven die van 2013 uit.
Vorig jaar kochten in totaal 95 miljoen West-Europese consumenten goederen en diensten online. Gemiddeld besteedde een online shopper 1.867 euro, ruim boven het Europees gemiddelde van 1.376 euro. In Nederland ligt dat bedrag met 982 euro fors lager. Dat komt volgens Ecommerce Europe doordat onze markt relatief volwassen is en de hoge winkeldichtheid consumenten hier minder uitnodigt om online te shoppen dan in andere landen.
Reacties 0