CB verkort doorlooptijd met dertig minuten

CB werkt aan het vergroten van zijn doorlooptijd en productiviteit bij internetorders. Dit doet de logistiek dienstverlener met nieuwe verdeelkasten, waarmee online bestelde boeken gemiddeld dertig minuten sneller verzendklaar gemaakt kunnen worden.

De nieuwe verdeelkasten zijn afkomstig van MAAS Internal LogistiX. Dit bedrijf verzorgt de systeemintegratie en levert de technologie en de aan- en afvoerbanen naar de eveneens nieuwe dozensluitmachines. Deze zijn voorzien van geïntegreerde applicators voor het aanbrengen van de verzendlabels.

In het distributiecentrum van CB worden orders momenteel in batches verzameld en op een sorteersysteem met 176 sorteergoten gelegd. Omdat het aantal sorteergoten ontoereikend is om alle orders in één keer uit te sorteren, worden aan elke goot acht tot vijftien orders toegewezen. “Op dit moment worden producten per sorteergoot ingepakt in een doos en pas op de inpaktafels per order uitgesplitst, aldus projectmanager Peter Coenen. “Dit leidt tot lange doorlooptijden omdat we de dozen eerst een eind verderop naar de inpaktafels moeten brengen en pas met inpakken kunnen starten als het sorteersysteem klaar is.”

De zeven nieuwe verdeelkasten worden geplaatst naast het sorteersysteem. Elke verdeelkast bestaat uit 112 vakken met verschillende afmetingen, die op basis van het volume van de orders worden toegewezen aan verschillende orders. De uit gesorteerde producten worden stuk voor stuk gescand, waarna een lampje aangeeft in welk vak een boek moet worden gelegd. Als een order compleet is, gaat aan de andere kant van de kast een lampje branden als teken dat de boeken uit het betreffende vak gehaald en ingepakt kunnen worden.

“Zodra een vak leeg is, wordt deze weer toegewezen aan een volgende klant. Daardoor verwachten we per kast 130 tot 140 orders tegelijk te kunnen verwerken. Deze nieuwe werkwijze leidt tot een verkorting van de doorlooptijd met gemiddeld dertig minuten, terwijl de productiviteit met 35 procent procent stijgt”, aldus Coenen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!