RetailTrends 10: Jack Ma, Kruidvat en Markthal Rotterdam

Het is voor Kruidvat nog een ontdekkingsreis hoe de onlineklant shopt en wat dat voor de winkelketen betekent. Toch is online naast de 860 winkels al een belangrijk verkoopkanaal, zegt ceo Gerard van Breen van de overkoepelende divisie A.S. Watson Health & Beauty Benelux. Sinds juni is het totale assortiment online te verkrijgen. “We maken hierin een gigantische inhaalslag.”

Van Breen is tevens eindverantwoordelijke voor de drogsterijformule Trekpleister. Waar Kruidvat sinds 2007 jaarlijks zo’n tien winkels heeft toegevoegd, bleef het aantal winkels van zijn zusterformule stabiel. “Kruidvat is onze grootste formule en heeft prioriteit”, verklaart de ceo in gesprek met Pascal Kuipers. Toch geven de cijfers volgens hem ook een vertekend beeld, omdat er twintig nieuwe filialen zijn geopend. Locaties zonder perspectief werden juist gesloten. “Voor de komende jaren voorzie ik verdere groei van het aantal Trekpleisterwinkels.”

Hij leidt naar omzet gemeten ’s werelds grootste online retailonderneming en heeft de onderneming recentelijk nog met veel opzien naar Wall Street gebracht. Alibaba-oprichter Jack Ma, alias de Steve Jobs van China, wordt in zijn vaderland inmiddels aanbeden. Hans Verstraaten schetst in RetailTrends 10 een portret van de voormalig leraar Engels en huidig rijkste man van China.

Het drogisterijlandschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Zo hebben zelfstandige drogisterijondernemers hun omzet in tien jaar tijd bijna zien halveren, terwijl de gemiddelde omzet daalde van 650 naar 530 duizend euro. “Het is dus niet verwonderlijk dat veel zelfstandige winkels hun deuren hebben moeten sluiten”, aldus eigenaar Han Eisma van onderzoeksbureau Facts[2]Act. De traditionele drogisterijketens zagen hun omzet sinds 2004 juist met bijna dertig procent toenemen, als gevolg van een grootschalige uitbreiding van het winkelbestand. Eisma gaat in ook in op een ander strategisch doel van deze uitbreiding. “Namelijk het afblokken van de opkomst van nieuwe discountformules zoals Action, Big Bazar en Op=Op Voordeelshop.”

‘Nee’ van de bank, maar ‘ja’ van het publiek krijgen. Steeds meer retailers durven voor crowdfunding te gaan, een soort beursgang op kleine schaal. Yoghurt Barn en boekhandel Dekker van de Vegt zijn twee voorbeelden van Nederlansde retailers die voor deze vorm van financiering hebben gekozen. In het oktobernummer van RetailTrends alles over financiering, campagnevoeren en buikbeslissingen.

Gezondheidsketen Vitaminstore timmert, met inmiddels 27 vestigingen in ons land, gestaag aan de weg. Vanaf het eerste begin hebben oprichters Koert Otten en Alain Vermeulen een keten met landelijke dekking voor ogen. Witte vlekken zijn er met name in het noorden en zuiden van Nederland, zegt Otten in gesprek met Reinilde van Ekris. Voor uitbreiding kijkt de formule ook over de Nederlandse grens. Sinds 2012 beschikt Vitaminstore over een vestiging in China, terwijl ook uitbreiding naar België op de planning staat.

Na een bouwperiode van vijf jaar werd Nederlands eerste overdekte markthal deze maand officieel geopend. Hoewel Markthal Rotterdam nog maar net in bedrijf is, werkt projectontwikkelaar Provast al aan een vervolg. “We zijn met Amsterdam en Den Haag in gesprek voor vergelijkbare markthallen”, laat directeur Hans Schröder weten. In het thema Vastgoed in oktobernummer van RetailTrends gaat hij ook in op de weerstand van kooplieden en het IKEA-effect dat de hal wil bewerkstelligen. “Maar dan zonder files op de toegangswegen.”

Verder in het thema Vastgoed de noodzaak voor retailers om over gerichte krimp na te denken en de oproep van directeur Joop van der Steuijt van Retail Property Management (RPM) tot meer openheid en overleg tussen verhuurders en huurders. Daarnaast praat hoofd research & strategie Marrit Laning van vastgoedinvesteerder Redevco ons bij over de gevolgen van ontwikkelingen als vergrijzing, minder vrije tijd en urbanisatie voor het gebruik van retailvastgoed.

Ook in RetailTrends 10:
- Inspelen op emotie met contentmarketing
- Concurrentiestrijd in retail spitst zich toe op smart data
- Vijf verpakkingsinnovaties
- Columns van Hans Verstraaten, Antoine Endtz, Sander van de Gevel en Wouter van der Ley
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, FaceRetail, RetailReview, Grenzeloos en Service

Het oktobernummer van RetailTrends verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!