Minister voert druk op franchisers op

Het kabinet komt met wetgeving als franchisegevers en –nemers niet snel tot een betere samenwerking komen. Dat heeft minister Henk Kamp van Economische Zaken laten weten.

De franchisegevers en –nemers moeten met een nieuwe gedragscode komen met duidelijkere regels over onder meer concurrentiebedingen en de beëindiging van franchisecontracten. ‘De nieuwe gedragscode dient de rechten en plichten van beide partijen duidelijk en evenwichtig te beschrijven’, zo schrijft Kamp in een brief aan de Tweede Kamer.

Daarnaast pleit hij voor de komst van een onafhankelijke geschillencommissie en het geven van betere voorlichting aan nieuwe franchisenemers. De partijen hebben tot begin volgend jaar de tijd om er onderling uit te komen. ‘Gaat het mis, dan zullen wij zo nodig tot wettelijke verankering’.

Verschillende retailers liggen op dit moment in de clinch met hun franchisenemers. Zo heeft Bakker Bart met een aantal van zijn ondernemers een juridisch conflict over de invulling van het conditiestelsel en huurafdrachten en eisen HEMA-franchisers 29 miljoen euro van de winkelketen. Ze hebben naar hun mening recht op een deel van het marketingstrategiefonds van de retailer.

Het Vakcentrum stuurde begin oktober een gedragscode voor franchisegevers- en nemers aan minister Kamp. Deze code moet volgens het Vakcentrum een goede samenwerking tussen franchisenemers en –gevers waarborgen. De Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) distantieert zich hiervan. Volgens de NFV heeft het Vakcentrum een eenzijdige gedragscode opgesteld door de Europese erecode van het NFV aan te passen. “We vinden het uitermate ongepast om een bestaande erecode aan te passen en als nieuw te presenteren, zonder dat wij daarbij betrokken waren”, zei algemeen directeur Romana Engeman van NFV hierover tegen RetailNews. De enige juiste aanpak van het opstellen van een Nederlandse code en procedure voor geschillenbeslechting is volgens de organisatie een proces ‘waarbij alle partijen betrokken zijn’.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends