De komende twee jaar gaat gemeente Amsterdam experimenteren met foodtrucks. In het kader van ‘Lekker eten op de Amsterdamse straten’ worden delen van Mokum geselecteerd waar de vrachtwagens hun waren mogen slijten. Zijn foodtrucks na maaltijdboxen en foodcourts het volgende innovatieve concept binnen foodretail? En waar komen de rijdende eetkramen vandaan?
Het antwoord op die laatste vraag is Amerika. Dat de mobiele eetwinkels daar zo aanslaan, is onder meer te danken aan het feit dat foodtrucks verschillende waarden van 'the land of the free' herbergen: ondernemerschap en het vormgeven van je eigen leven. Zoals één van de foodtruckers in onderstaande video zegt: “I choose my own destiny.”
Wat ook helpt, is dat het concept zich voor allerlei varianten leent. Het aanbod varieert van sandwiches tot grill en van ijs tot vegan. Daarnaast zijn de investeringen voor een slimme ondernemer te overzien. Dankzij social media is marketing bijvoorbeeld al vrij eenvoudig. Via Twitter kunnen foodtruckers hun volgers namelijk realtime op de hoogte brengen van hun standplaats en producten.
Kopenhagen geeft een eigen draai aan het fenomeen van foodtrucks. Het gebied Papirøn is de bakermat van Copenhagen Street Food, waar consumenten voor hun maaltijden terecht kunnen bij kleurrijke vrachtwagens. Het aanbod varieert, afhankelijk van de streekproducten die de foodspelers kunnen inslaan. Retailers die met een foodtruck op het terrein willen staan, moeten duurzame ingrediënten gebruiken en de prijs van de maaltijden tussen de zes en tien euro houden.
Een impressie van hoe het er op Papirøn aan toe gaat:
Amsterdam snuffelt met de NeighbourFood Market al aan een vergelijkbaar concept. Dit event vindt iedere derde zondag van de maand plaats op het Westergasterrein. Foodspelers brengen hun waren aan de man, vanuit een busje, kraampje of bakfiets. Consumenten scharrelen van aanbieder naar aanbieder hun kostje bij elkaar en doen inspiratie op door lokaal geproduceerde specialiteiten en internationale smaken te ontdekken, aldus de initiatiefnemers. Toegang tot de NeighbourFood Market is gratis, maar het wordt op prijs gesteld als bezoekers houdbaar voedsel voor de Voedselbank meebrengen. De exacte locatie verschilt elke keer en de mobiele foodaanbieders duiken ook regelmatig elders in de hoofdstad op.
De stap van het Amsterdamse bestuur om te experimenteren met foodtrucks komt niets te vroeg, vindt Lotte Wouters van The Food Line-up. Ze fungeert met haar onderneming als tussenpersoon tussen cateraars en evenementen. Door de strenge regels kent ons land ‘streetfood’ eigenlijk nauwelijks, stelt ze. Ja, patat, hotdogs en haringen. Maar de straatverkoop van authentieke producten met een transparante herkomst is hier nog niet zo ingeburgerd. Aanbieders van voedsel op straat die verenigd zijn in Street Food Revolution hopen daar door middel van een petitie verandering in te brengen.
In Nederland zijn volgens Igor Sorko van foodfestival de Rollende Keukens inmiddels circa vierhonderd foodtrucks. De aanbieders slijten hun producten vooral op evenementen en festivals. Een stuk of zestig foodspelers kunnen van hun activiteiten leven, schat hij. Streetfood gaat volgens hem een stevige plek veroveren in het Hollandse straatbeeld. “Lekker straatvoedsel is booming en die trend valt niet te stoppen.”
Reacties 0