Grootbanken stomen door met mobiel betalen

Rabobank lanceert binnen enkele weken zijn Rabo Wallet, terwijl ook ING werkt aan een betaalapplicatie voor smartphones. Alle betaalautomaten in ons land worden geschikt gemaakt voor het systeem, waarbij consumenten afrekenen door hun smartphone tegen een betaalterminal te houden. Naar verwachting is dat proces voor het einde van dit jaar afgerond.

Rabobank kondigde de komst van Rabo Wallet vorig jaar al aan. Shoppers kunnen aankopen tot 25 euro contactloos afrekenen zonder een pincode in te voeren. Voor hogere bedragen dienen ze hun pincode op hun smartphone in te voeren. In eerste instantie is de app geschikt voor de Samsung Galaxy S4 en Samsung Galaxy Note 3. Uiteindelijk is de betaalapplicatie beschikbaar voor andere telefoons. Retailers profiteren volgens de bank van de snelheid van mobiel betalen. Daarnaast kan de Rabo Wallet scannen met gps, waardoor klanten indien gewenst aanbiedingen kunnen ontvangen van winkeliers in de omgeving waar ze op dat moment zijn.

ABN AMRO testte in 2010 al een betaalwijze waarvoor consumenten hun pas alleen bij een pinterminal hoefden te houden. Daarnaast werkte de bank in 2013 met ING en Rabobank mee aan pilot in Leiden, waarbij duizend consumenten drie maanden met hun smartphone afrekenden bij 150 winkeliers en horecagelegenheden. ABN AMRO beschikt vooralsnog alleen over een pas die geschikt is voor contactloos betalen.

ING houdt inmiddels proeven met een app die de plastic betaalkaart kan vervangen, vertelt directeur particulieren Vincent van den Boogert in het Algemeen Dagblad. Betalen met een app is volgens hem nog maar het begin van de ontwikkelingen. Zo voegde de bank vorig jaar de functie Inge toe, waarbij consumenten mobiel bankieren met stembediening. “Ik kan me voorstellen dat je over enige tijd ook aan Inge kunt vragen: wat heb ik afgelopen jaar aan benzine uitgegeven.”

Het kost tijd voordat shoppers wennen aan betalen met hun smartphone, erkent Van den Boogert. Daarom is de betaalapplicatie in eerste instantie geschikt voor kleine bedragen. “Dan zul je zien dat de gewenning intreedt dat mensen het vervelend vinden dat ze voor een hoog bedrag toch nog een pasje nodig hebben. We maken het zo dat mensen het bedrag kunnen aanpassen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!