Robots nemen op de winkelvloer basaal werk van winkelpersoneel over, zodat de verkoper meer als adviseur van de klant fungeert. Dat is één van de visies op de toekomst van robotisering binnen retail, die een analyse in het februarinummer van RetailTrends aan bod komen.
Volgens ceo Nadia Shouraboura van fashionretailer Hointer zijn medewerkers nu erg druk met taken die niet per se om klantcontact gaan. Hointer laat in zijn winkels kleding binnen dertig seconden naar een paskamer sturen, nadat klanten daartoe opdracht geven via een mobiel device. Als dergelijke basale taken van een winkelmedewerker geautomatiseerd worden, krijgt die zijn handen vrij voor andere zaken, legt ze uit.
Robots zullen volgens Shouraboura dus allereerst een rol gaan spelen in het automatiseren van alledaagse taken. Verkopers worden in zo’n situatie meer ingezet als adviseur van de shoppers. Dat robots in de toekomst vaker op de winkelvloer verschijnen, betekent daarom ook niet dat er minder behoefte is aan winkelpersoneel. Het kan voor retailers daarnaast voordeliger zijn om werknemers met een relatief laag salaris in te zetten dan te investeren in dure robots.
In het februarinummer van RetailTrends wordt de balans opgemaakt van de kansen en bedreigingen van robotisering binnen retail. Daarnaast worden er drie visies van experts geschetst op de (on)mogelijkheden van robots. Het februarinummer van RetailTrends is vrijdag verschenen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
‘Robots nemen alledaagse verkooptaken over'
Gepubliceerd op 16 februari 2015 om 08:49
Reacties 0