De werkwetten van Wehkamp

Door Suzanne Geurts
Bron: RetailTrends 2

Elk jaar vraagt onderzoeksbureau Universum Global ruim achtduizend Nederlandse studenten en starters naar hun ideale werkgever. Twee jaar geleden was Wehkamp nog nergens te bekennen in deze zogenoemde Ideal Employers Ranking. In 2013 kwam de etailer binnen op plek 51, om in 2014 door te stoten naar positie 32. Alleen IKEA (11) en Ahold (19) blijven Wehkamp nog voor als meest aantrekkelijke retailwerkgever. Wehkamp kreeg ook nog eens voor de derde keer op rij het Top Employer Nederland-keurmerk, dat wordt toegekend aan ondernemingen met een goed HR-beleid. Waarom staat Wehkamp zo hoog op het verlanglijstje van high potentials? HR-manager Sandra Kinds beschrijft de werkwetten van de etailer.

1. Mix verschillende generaties
“In 2007 maakte Wehkamp de omslag naar een volledig onlinespeler, waarin ook een deel van onze oudere collega’s automatisch meegroeide. We werven nu vooral medewerkers uit de generatie Z (geboren na 1990), maar geloven in de mix van ‘oud’ en jong.”

“We trainen onze leidinggevenden dan ook om het beste uit jonge mensen te halen. Dit vraagt om een andere managementstijl, want jongeren zijn ongeduldig en mondig. Ze stappen binnen een jaar naar hun manager toe: en, what’s next? Het gevaar is dat ze té veel winkels. Niet alleen op de werkvloer, maar ook privé. Door overal en altijd aanwezig te willen zijn. Op social media, feestjes, sportclubs, et cetera. Ook daar leren onze leidinggevenden op te coachen.”

2. Gebruik social media en collega’s als ambassadeur
“Om collega’s de kans te geven door te groeien, plaatsen we vacatures eerst intern. Bij geen geschikte kandidaten gaan we extern werven. Social media zetten we veel in, vooral LinkedIn. Als ik zelf een vacature op bijvoorbeeld LinkedIn plaats, halen we al zo’n driehonderd views per dag.”

“Bijzonder is dat ook collega’s onze vacatures enthousiast delen. Die trots werkt aanstekelijk, want als een eigen medewerker onze banen aanbeveelt, moet het wel écht leuk zijn om hier te werken, toch? Bovendien geeft dit ons toegang tot netwerken waar we anders nooit zouden komen. Zo vinden we de allerbeste kandidaten, en daarin zit de kracht van social media.”

3. Bied inspirerende trainings- en ontwikkelmogelijkheden
“We stimuleren collega’s continu om te vernieuwen en met creatieve oplossingen te komen. Bijscholing is dan onmisbaar. En ja, dat er te weinig goede e-commerceopleidingen in Nederland zijn, daar hebben wij ook last van. Als pionierende onlineretailer lopen we voorop in de markt, die vaak nog niet zo ver ontwikkeld is. Sterker, sommige nieuwe functies binnen wehkamp.nl bestonden vorig jaar nog niet eens, zoals full stack developer.”

“Daarom doen we veel aan learning-on-the-job. Leren van je manager via coaching, en van je collega’s via onze interne trainingsacademie. Daarnaast bieden we interne e-learningmodules, workshops en seminars. Voor zeer gespecialiseerde e-commercetrajecten moeten medewerkers naar het buitenland, zoals Engeland en de Verenigde Staten.”

4. Creëer ruimte om door te groeien
“Wehkamp is ambitieus, dus medewerkers moeten de potentie hebben om door te groeien. Hierbij gebruiken leidinggevenden een strategische personeelsplanning. Welke expertise heeft het team over drie of vijf jaar nodig? Wat betekent dit voor de ontwikkeling van medewerkers, nu en straks? Voordat hij zich verveelt en weggaat, kun je dat jonge talent bijvoorbeeld sneller een nieuwe klus geven. Bovendien zien we zo organisatiebreed welke ontwikkelbehoeftes er zijn, en kunnen collega’s eventueel naar andere afdelingen overstappen.”

In het thema Personeel & Opleiding in het februarinummer van RetailTrends bespreekt Sandra Kinds nog vier werkwetten van Wehkamp. En wat zijn de kansen en bottlenecks van het investeren in het opleiden van personeel en als het al moeilijk genoeg is om het hoofd boven water te houden? Verschillende experts geven hun visie. In het thema is verder aandacht voor de pilot van Marqt met Speakap, de kansen en bedreigingen van robots in retail en voor Action Academy, waar leidinggevenden worden gedrenkt in de stijl van de discountketen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in