'Stadsdistributiecentra hebben de toekomst'

Hoewel een groot deel van de online bestellingen wordt thuisbezorgd, is deze bezorgmethode duur en onhoudbaar. Alles opgeteld worden voor het thuisbezorgen van pakjes meer kilometers en kosten gemaakt dan voor gebundelde verzending naar de winkelstraat. Dat concludeert ING in het rapport ‘Stedelijke distributie in het winkellandschap van de toekomst’.

Thuisbezorging van producten is duur en bovendien milieubelastend, stelt de bank. ‘Het is de vraag waar de optimale flexibiliteit ligt tegen acceptabele kosten.’ Hoge verzendkosten blijken bijvoorbeeld een belangrijke aanleiding voor klanten om de aankoop af te breken. Daardoor zal sameday-delivery ook geen doorslaand succes worden als de kosten worden doorberekend.

De bezorgkosten namen volgens cijfers van Thuiswinkel.org een jaar terug 4,1 procent van de online aankoop voor hun rekening, waarbij dit percentage bij goedkopere producten aanzienlijk hoger ligt.

Veel retailers zien volgens ING de belangrijkste toekomst weggelegd voor afhaalpunten. Het is echter relatief duur om een afhaalpunt operationeel te houden en de inefficiënte neemt als gevolg van vele openingen steeds verder toe. De bank ziet vooral groeimogelijkheden voor afhaalpunten in de fysieke winkel, ook omdat veel retailers de verzendkosten daarbij schrappen.

Om de goederenstromen efficiënter te organiseren is de verwachting van de bank dat speciale ontkoppelpunten aan de rand van de stad de toekomst hebben. In Amsterdam en Delft wordt al geëxperimenteerd met zulke stadsdistributiecentra. Daarbij gaat het in de praktijk om ‘cross-docks’ die retailers in staat stellen kleine zendingen gegroepeerd te transporteren zonder dat daarvoor tussentijdse opslag nodig is. Goederen die vanuit dc’s van leveranciers worden aangevoerd worden daarbij in korte tijd naar uitgaande en schonere voertuigen verplaatst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!