​Tai Koo Li: Het beste van twee werelden

Door Robert van Aert
Maxxelli Consulting

Het opkomende winkelgebied Tai Koo Li is de plek waar de Oosterse en Westerse wereld elkaar ontmoeten. Het gebied ligt in Chengdu, de hoofdstad van de provincie Sichuan in het zuidwesten van China. Een impressie aan de hand van tien foto's.

mpmewm4n4kb.jpg (1936×1296)

elt3jd4r3d4.jpg (1936×1296)

De stad Chengdu is de rijzende ster onder de zogenaamde 'second-tier' steden en zeker ook op het gebied van retail. Het totaal aantal vierkante meter winkelruimte is hier in slechts vijf jaar gegroeid van een miljoen in 2010 naar bijna acht miljoen aan het eind van dit jaar. Ter vergelijking, Amsterdam heeft ongeveer 900 duizend vierkante meter aan winkelruimte.

3oqmshippwq.jpg (1936×1296)

De overvloed aan winkelruimte zorgt voor een enorme concurrentie tussen de diverse winkelcentra en commerciële gebieden, waarbij de belangrijkste gebieden zich uiteraard in het centrum van de stad bevinden: Chunxi Road, South Renmin Road en New South Tiandi. Waar winkelcentra voorheen de nodige bezoekers wisten te trekken met de aanwezigheid van H&M, Zara of Uniqlo, verwacht het Chinese winkelpubliek nu echter een aantrekkelijkere mix van merken, eten en entertainment.

o4mbucerkui.jpg (3872×2592)

Vastgoedontwikkelaars Swire Properties en Sino Ocean Land begrepen dit als geen ander en hebben met het Tai Koo Li-project de retailindustrie in Chengdu naar een compleet nieuw niveau getild. Het honderdduizend vierkante meter grote retailgebied rondom de oude Daci-tempel in het centrum van de stad bestaat uit smalle intieme winkelstraatjes, waar de winkels ontworpen zijn volgens de traditionele lokale architectuur.

yoxadikhz6a.jpg (1936×1296)

Net als San Li Tun in Beijing (eveneens in handen van Swire Properties), richt Tai Koo Li zich op de sterk groeiende middenklasse. Winkels als Adidas, Abercrombie & Fitch en Hollister zijn er aanwezig. Ook absolute 'luxury brands' als Gucci, Cartier en Hermès hebben grote flagshipstores geopend. Verder zullen merken als Stella McCartney, Y-3, Leica en Elements Fresh zich voor het eerst in west-China laten zien.

4udggujyl4o.jpg (1936×1296)

33ggmqcyatv.jpg (1936×1296)

Tai Koo Li is 'east meets west' en 'old meets new': Het biedt shoppers een Europese winkelervaring, waarbij tegelijkertijd de lokale identiteit op een moderne manier sterk naar voren komt. Voor andere retailprojecten in de stad wordt het de komende tijd een kwestie van buigen of barsten.

domoqakh5dr.jpg (1936×1296)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meeschrijven aan RetailWatching?

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. Partijen die hier door middel van onder meer analyses, blogs of expertartikelen een rol in willen spelen, zijn welkom. Wilt u uw visie of analyse over een bepaald onderwerp delen met vakgenoten? Heeft u een stevige mening over een actualiteit? Bent u bij een bijzonder winkelconcept geweest en wilt u dat graag door middel van een fotoserie laten zien aan onze lezers? Mail de redactie van RetailWatching een voorstel via redactie@retailwatching.nl onder vermelding van 'Bijdrage voor RetailWatching'.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in