Als de detailhandel het hoofd boven water wil houden, moeten politieke maatregelen worden genomen. Zo zou een btw-tarief van vijftien procent ‘enorm veel helpen’, zegt eigenaar Jan Peters van Score Group in Het Financieele Dagblad.
Gemeenten moeten hun steentje bijdragen door de binnenstad te verbeteren, vindt Peters. In de gemeente Arnhem is bijvoorbeeld het voetgangersgebied groter dan dat van Londen en New York bij elkaar. “Ik maak geen grapje. Je kunt met de auto nergens komen. De Nederlandse binnenstad is een soort getto geworden.”
Ook oprichter Roland Kahn van onder meer Coolcat noemt het gemeentelijk beleid voor veel binnensteden ‘rampzalig’. “Als je dat naast de opkomst van internet, de internationalisering van de branche en de crisis ook nog op je dak krijgt, kan je dat als zwak bedrijf de kop kosten.”
Om de strubbelingen binnen retail het hoofd te bieden heeft Kahn met zijn kledingketens onder meer gekozen voor een internationale aanpak. Internationalisering is volgens hem noodzakelijk omdat de processen ingewikkelder zijn geworden en de productie is geoutsourcet. “Voor grote partijen is dat soort zaken nu eenmaal beter behapbaar dan voor kleinere partijen. Je moet volume hebben om het op te kunnen nemen tegen de grote spelers.”
‘Autoloze binnensteden zijn een getto’
Gepubliceerd op 21 april 2015 om 00:00
Reacties 0