V&D moet over twee jaar winst maken

V&D krijgt van eigenaar Sun Capital twee jaar de tijd om uit de 'bloedrode cijfers' te komen. Het warenhuisconcern hoopt volgend jaar break-even te draaien en in 2017 weer winstgevend te zijn. Dat heeft ceo John van der Ent vrijdag laten weten bij de presentatie van de toekomstplannen van V&D.

V&D heeft vorig jaar een nettoverlies van 49 miljoen euro geleden en voelde zich begin dit jaar genoodzaakt alle stakeholders mee te laten betalen aan een herstructurering. “Bij nieuwe winkelketens in ons land liggen de loonkosten twintig procent en de huurkosten dertig procent lager dan bij ons", legt Van der Ent de pijnpunten bloot. “Dat level playing field moeten wij behalen."

De meeste verhuurders hebben ingestemd met een fikse huurverlaging tot juli en de ceo vertrouwt erop dat er ook voor de periode daarna een oplossing komt. De vakbonden weigeren echter nog altijd akkoord te gaan met een loonsverlaging. Eind deze maand bepaalt de rechter of V&D zijn werknemers mag korten. Hoewel Van der Ent goede hoop heeft nog daarvoor met vakbonden overeenstemming te bereiken, kan hij een ontslagronde niet uitsluiten. “De loonskorting van tien miljoen euro is een harde eis."

Afslanking van het winkelbestand is volgens de nieuwe topman niet aan de orde. “Mijn doel is om met zoveel mogelijk winkels en mensen door te gaan." De winkelketen heeft volgens hem het inkoopvolume nodig om zijn nieuwe formulebeleid te laten slagen. Daarbij moet La Place een blikvanger worden, huismerken de boventoon voeren en de aanwezig A-merken exclusief bij V&D verkrijgbaar zijn.

V&D profiteert bij zijn nieuwe strategie volgens Van der Ent van de grootte van zijn eigenaar, doordat het kan profiteren van zijn (inkoop)platform. “Zonder Sun waren we zeventig procent duurder uitgeweest." De winkelketen krijgt daarnaast volgens hem alle steun van zijn investeringsmaatschappij, als het met goed beargumenteerde plannen komt. “Ik vind Sun helemaal niet zo'n slechte aandeelhouder."


Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends