Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van TringTring, Omoda en Echt of Vals.
TringTring
Als we niet uitkijken wordt Amsterdam een grote vieze stinkstad, vindt TringTring. Daarom komt deze start-up met de gelijknamige bezorgservice die werkt via een applicatie. Iedereen met een fiets, smartphone en de TringTring-app kan koerier worden.
Shoppers kunnen hun bestelling bij lokale retailers via de app doorgeven en betalen, waarna de bezorger voor een uurloon van vijf euro op zijn fiets klimt. Binnen een uur moeten de bestellingen zijn afgeleverd. Twintig retailers waaronder SLA en Bilder & De Clercq doen al mee.
Omoda
Coolblue en Wehkamp doen het al, maar nu komt ook Omoda met een pilot via WhatsApp. Daarmee is de keten naar eigen zeggen dan wel de eerste schoenenretailer.
Consumenten hebben WhatsApp inmiddels volledig omarmd en ook het klantenpanel van Omoda is te spreken over de chatapplicatie, signaleert Omoda. Daarom is het een logische stap om WhatsApp in te zetten voor de klantenservice, aldus de retailer. Dat gebeurt wel stapsgewijs. “We gaan er mee aan de slag en wachten de reacties van onze klanten graag af", zegt manager klanttevredenheid Jan Pieter Honkoop. Omoda hoopt met de applicatie onder meer klantvragen sneller te kunnen afhandelen.
Echt of Vals
Ook De Nederlandsche Bank zit niet stil. In de strijd tegen namaakbiljetten komt de bank met de app Echt of Vals. Hiermee moet het gemakkelijker worden om geldbiljetten te controleren op echtheid. Men neme een glad oppervlak, een bankbiljet, een smartphone met de app en klaar is kees. Hier is hoe het werkt:
Reacties 0