Instabiliteit drukt ontwikkeling van retailers

Retailers in opkomende markten hebben flink last van de huidige politieke en economische onrust. Dat blijkt uit de Global Retail Development Index 2015, die AT Kearney heeft gepubliceerd.

Rusland eindigde dit jaar bijvoorbeeld negen plekken lager op de ranglijst die de ontwikkeling en potentie van wereldwijde retailmarkten meet. De internationale sancties en financiële crisis duwden het land naar de 21e positie. De onderzoekers zijn ook minder optimistisch in de markten in het Midden-Oosten als gevolg van dalende olieprijzen en voortdurende regionale conflicten.

China eindigt daarentegen voor het eerst sinds 2010 op de eerste plaats. De Chinese retailmarkt groeit naar verwachting naar acht biljoen dollar (7,1 biljoen euro) in 2022. In 2018 is deze retailmarkt groter dan de Amerikaanse, voorspellen de researchers. Dat is opmerkelijk aangezien de economische groei minder hard groeit dan voorheen. Chinese retailers vergroten hun winstgevendheid door hun winkelbestand te optimaliseren. Zo sloten grote spelers in 2014 circa tweehonderd winkels. Het jaar daarvoor gingen 35 winkels dicht.

Een aantal retailers met een hoge merkwaarde breidt zijn Chinees winkelportfolio uit. Zo wil Apple er de komende twee jaar vijftien tot veertig winkels openen. Daarnaast openden Uniqlo en H&M vorig jaar respectievelijk tachtig en zestig vestigingen.

Daarnaast betreden niet-Chinese retailers de markt door samen te werken met online partijen als Alibaba. Zo verkopen onder meer Gap en Asos hun producten via Alipay ePass. Consumenten bestellen artikelen rechtstreeks bij deze retailers, waarna Alibaba de logistiek voor zijn rekening neemt.

Ook Nederlandse retailers zijn via Alibaba actief in China. Zo verkopen Gstar, Holland at Home en Flinders hun producten via Tmall Global. Daarnaast hebben verschillende grote retailers belangstelling om zich aan te sluiten bij het e-commerceplatform, vertelde directeur international e-commerce Ken Ardali van Alibaba in EtailTrends 3.



Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends