Crossborder e-commerce groeit gestaag door

Drie op de tien Nederlandse consumenten doet aankopen op een buitenlandse website. Een jaar terug lag dat percentage nog op 23 procent. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Forrester, waarvoor bijna vijftienduizend consumenten zijn ondervraagd die minstens één keer per week online zijn.

Het zijn vooral consumenten uit onvolwassen markten die in het buitenland op zoek gaan naar betere kwaliteit en productbeschikbaarheid, stelt analist Michelle Beeson. Zo koopt 41 procent van de Spanjaarden en 42 procent van de Italianen producten over de grens, enkele procentpunten meer dan vorig jaar.

In Duitsland daalde dat percentage juist van negentien naar achttien procent. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk steeg het aandeel consumenten dat op buitenlandse websites koopt licht naar respectievelijk 24 en 26 procent. Het gemiddelde in de zes onderzochte landen ligt dit jaar op 28 procent, tegenover 21 procent in 2014.

Crossborder e-commerce is in West-Europa dit jaar naar verwachting goed voor ruim 29 miljard euro. De komende drie jaar groeit dat bedrag door naar veertig miljard euro, een gemiddelde groei van elf procent per jaar.

In 2018 zal 28 procent van de online retailers in Europa zijn producten over de grens verkopen, met de hulp van marktplaatsen en betaaldiensten als Adyen om aan te sluiten op de betaalvoorkeuren en wetgeving per land. “De groei van online aankopen over de grens zal het speelveld van elke retailer uit Europa veranderen”, aldus Beeson in het rapport. Toekomstige concurrenten zijn volgens haar niet de collega's uit de thuismarkt, maar steeds vaker internationale spelers.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends