T.K. Maxx gunt zichzelf een herkansing

T.K. Maxx vertrok aan het begin van dit millennium met de staart tussen de benen uit ons land. De Amerikanen dachten in 1998 hun outletformule hier wel even uit te rollen, maar moesten hun winkels in Alkmaar, Hilversum en Rotterdam na drie jaar alweer sluiten. Veertien jaren wijzer waagt TK Maxx een nieuwe poging.

Groot in het buitenland
T.K. Maxx staat in eigen land bekend als T.J. Maxx. Onder die naam werd in 1976 een nieuwe, goedkope warenhuisketen gestart in Framingham, Massachusetts. Bij de uitbreiding naar Europa in 1994 werd echter gekozen voor T.K. Maxx, omdat de originele naam te veel op de Britse concurrent TJ Hughes zou lijken. Als T.K. Maxx groeide de formule in het Verenigde Koninkrijk en Ierland uit tot een keten van inmiddels 280 vestigingen. Duitsland verwelkomde de eerste winkel in 2007, gevolgd door Polen in 2009 en Oostenrijk eerder dit jaar. In totaal zijn er ruim vierhonderd T.K. Maxx-winkels in Europa, van gemiddeld bijna drieduizend vierkante meter groot.

Daarmee haalt de Europese operatie het niet bij zijn thuisland. In de Verenigde Staten beschikt T.J. Maxx over meer dan 1100 vestigingen. Daarin kunnen consumenten terecht voor afgeprijsde kleding, accessoires en interieurartikelen. De retailer koopt veelal restpartijen in bij bekende merken uit de hele wereld, die vervolgens tegen fikse kortingen in de winkels worden aangeboden. Zo is de webshop gevuld met merken als Diesel, Puma, Vans en Superdry.

Voor winkelbeleving moet je echter niet bij T.K. Maxx zijn, schrijft modewebsite Fashion United. De meeste filialen zien er immers uit als een textielsuper, vanwege hun heldere verlichting en ongezellige sfeer. Een verschil is dat de kleding niet in legbakken maar in hangrekken worden aangeboden. Shoppers gaan met grote rode boodschappenkarren door de winkels. “Simpel, modern en ruim”, noemt T.K. Maxx zijn winkels zelf. “Om onze klanten te blijven verrassen met briljante vondsten, moeten we die in hun zicht krijgen.” En snel, voordat de nieuwe voorraad alweer binnen is. “Maar we weten nooit wat er in een levering zit, tot die daadwerkelijk is gearriveerd.”

Nieuwe poging
Het concept wilde in ons land echter niet aan slaan. Bij zijn vertrek werd gesproken over goedkope, maar onaantrekkelijke modecollecties. Na drie jaren van rode cijfers zagen de Amerikanen geen toekomst meer voor zichzelf in Nederland. De recessie biedt T.K. Maxx naar eigen zeggen echter nieuwe kansen. Bij zijn eerste poging waren immers ook nog geen outletcentra in ons land. En we weten allemaal wat voor een groei Batavia Stad, Rosada en Designer Outlet Roermond door hebben gemaakt. En hun plannen om uit te breiden, en die van gemeenten als Assen, Zevenaar, Zoetermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude (Halfweg) om een graantje van het succes mee te pikken. Bovendien werden gedurende de afwezigheid van T.K. Maxx meerdere kledingdiscounters met succes in Nederland geïntroduceerd. Zo groeit het Duitse KiK als kool, om over Primark nog maar te zwijgen.

Dat T.K. Maxx vol vertrouwen is over zijn tweede poging blijkt wel uit de forse uitbreidingsplannen. Nog voordat er een winkel geopend is, prijzen veel gemeenten zich al gelukkig met de komst van de formule. Eindhoven en Rotterdam zijn inmiddels zeker: daar zijn de contracten getekend. Daarnaast gaan er geruchten over winkels in Enschede en Groningen en moeten er naar verluidt winkels komen in andere middelgrote plaatsen als Arnhem, plus de drie andere grote steden van ons land. In totaal zal het huidige Europese winkelbestand van ruim vierhonderd vestigingen ruim worden verdubbeld, inclusief vestigingen van meubelvariant HomeSense. “We geloven dat we met T.K. Maxx en HomeSense kunnen groeien tot 975 in onze bestaande markten en in Nederland”, is alles wat de retailer daar zelf over kwijt wil.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in