De vraag wat een consument wil is een onbeantwoordbare. Vraag het op de man af en hij antwoordt vanuit de kennis die hij al toegespeeld heeft gekregen; een wens, een begeerte die is ontstaan. Het beïnvloeden en sturen van de drang naar trends en vernieuwing is wél mogelijk.
Een korte Google-sessie leert ons dat het AIDA-marketingmodel al uit het einde van de negentiende eeuw stamt. Het model werd de laatste jaren uitgebreid met de S van satisfaction, ofwel tevredenheid. In een omnichannelwereld is niets zo belangrijk geworden als tevreden gebruikers en positieve reviews. De consument is steeds moeilijker tevreden te stellen en minder makkelijk over te halen. Om die aandacht te krijgen, moeten productdesigners en marketeers met innovaties op de proppen komen. Want als er ergens altijd vraag naar is, dan is het naar het onbekende. Die nieuwe vraag creëer je als merk zelf.
Trendwatching.com selecteerde vijftien spraakmakende merkinnovaties van dit jaar. En belangrijker: de consumentenverwachtingen die daaruit voortkomen. Maar, waarschuwt het platform, ‘we zeggen niet dat deze innovaties met zekerheid in ieders handen en gedachten zijn, of de wereld in 2016 gaan veranderen’. Een innovatie – een nieuw product, een service, campagne of businessmodel – is immers geen trend. Het kan vriezen het kan dooien.
De oproep: ‘Bedenk dus bij het bekijken van deze innovaties welke nieuwe verwachtingen ze creëren, en wat deze verwachtingen kunnen betekenen voor je organisatie'. We lichten er een aantal uit:
1. Crowdfunding als het nieuwe shoppen
In juli van dit jaar kondigde Amazon zijn launchpad aan: een nieuwe etalage waarin producten van startups en succesvolle crowdfundingprojecten worden verzameld en verkocht. Launchpad haalt producten van 25 crowdfundingplatformen, investeringsmaatschappijen en startup-acceleratoren en assisteert startups bij het vermarkten en distribueren van hun producten via Amazon.
Pretail – zoals online pre-sale en het aanbieden via crowdfunding wordt genoemd – wordt het nieuwe retail, voorspelt Trendwatching. Dus, zelf gaan crowdfunden of een platform starten?
2. Social media-matching
Durex matcht twitteraars met een gebroken hart. In mei 2015 introduceerde Durex Frankrijk de hashtag #lovebot. Een Twitter-bot die automatische reacties genereerde voor tweets. Telkens als een twitteraar een tweet uitbracht met een gebroken hart-emoticon (3) dan reageerde de bot door de gebruiker te matchen met een andere gebruiker, ook met een gebroken hart. De bot stuurde beide gebruikers een tweet met de suggestie om contact met elkaar op te nemen.
Wat is de toekomst voor sociale online verbindingen? Na deze actie verwacht Trendwatching.com een toename van het aantal consumenten dat vertrouwt op onmiddellijke, speelse en context-relevante connecties gebracht op innovatieve manieren. Vraag is: hoe kan jouw merk in de aankomende maanden voldoen aan de snelle verwachtingen die zijn ontstaan rond social media?
3. Altijd in het nieuw
Hotel Banks in Antwerpen heeft dit jaar in samenwerking met Frans modelabel Pimkie een mini ‘fashion’ bar geopend. Iedere kamer werd gevuld met een aantal kledingitems en accessoires, uitgekozen op het weertype en de beschikbare activiteiten in de buurt. Gasten konden kleding uit de minibar gebruiker en afrekenen bij het uitchecken. Een fashion-conciërge was beschikbaar voor extra maten of andere kledingstukken. Pimkie is van plan het concept uit te rollen in andere steden als Parijs, Londen, Berlijn en Milaan.
De verwachting: consumenten zullen merken en services omarmen die toegang verlenen tot de nieuwste, meest opwindende of bruikbare producten als core-aanbod. Hoe kun je voldoen aan de verwachting van constante nieuwe en relevante producten?
4. Smile-suggesties
Er zijn steeds meer technologieën en apparaten die intuïtieve interacties mogelijk maken. Next: technologie die reageert op de emotie van de gebruiker. Smile Suggest is een ‘extraatje’ van Google Chrome dat gezichtsveranderingen via webcam herkent. Het selecteert pagina’s die een glimlach bij gebruikers teweegbrengen en geeft de gebruiker vervolgens de optie om deze via email of social media te delen.
Hoe zal de verwachting van meer intuïtieve, op emotie reagerende technologieën de relatie met consumenten veranderen?
5. Echt exclusief
De zoektocht naar exclusiviteit in fashion neemt nieuwe vormen aan, spot Trendwatching. Stefan’s Head is een etailer/modemerk dat enkel via sms opereert. Om kleding van het exclusieve merk te komen moeten consumenten een sms versturen naar een nummer, waarna zij naar informatie over hun social media-accounts wordt gevraagd. Deze worden eerst doorgelicht, alvorens zij toestemming krijgen om klant te worden van het merk. Zij die het ‘waard’ zijn krijgen een link per sms waar zij wekelijks items kunnen kopen. Het zet tot nadenken hoe social media en smartphones voorwaarden kunnen zijn om exclusiviteit te waarborgen.
6. Vechten tegen prijsdiscriminatie
Paribus is kort gezegd een plugin die op de achtergrond van een computer of smartphone ‘meedraait’ en beslissingen maakt in het voordeel van de eigenaar. Hij maakt contact met de e-mail van de gebruiker, scant zijn online aankopen en claimt vervolgens prijsaanpassingen namens de gebruiker, daar waar hij kansen ziet. De plugin zorgt er dus automatisch voor dat de consument een deel van het aankoopbedrag terugkrijgt, zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. Paribus matcht de prijzen van twintig aanbieders, waaronder Amazon, Best Buy, Walmart en Macy’s en ontvangt zelf 25 procent commissie.
7. Verpakking voor een ticket
Snoep- chips- en mueslirepenverpakkingen deden in april 2015 dienst als vliegticket. Transavia creëerde snoepverpakkingen die tevens dienst deden als vliegticket. De producten weten verkocht bij een aantal Carrefour cityshops, snoepautomaten, in twee Parijse metrostations en een bioscoop. Kosten: tussen de dertig en veertig euro. De tickets konden ingezet worden voor vluchten naar Barcelona, Lissabon of Dublin. Ook de P van prijs doet dus nog dienst als belangrijke marketingtool.
8. Realtime is now
Realtime informatie verbetert de consumer experience op talloze manieren. Stof om over na te denken voor iedere marketeer en retailer. Een goed voorbeeld gaf Topshop tijdens de Londen Fashion Week in februari. Door samenwerking met Twitter konden shoppers realtime catwalktrends kopen. De retailer analyseerde Twitterdata om de meestbesproken catwalktrends in kaart te brengen. Door de catwalk-hashtag te gebruiken werden de trends direct op een groot billboard getoond in zes Engelse steden, samen met matchende Topshop-items. Consumenten konden de hastag gebruiken om een prijslijst op te vragen.
Reacties 0