Forever 21 denkt aan schaalverkleining

Forever 21 wil een aantal van zijn grootste winkels verkleinen. Redenen zouden tegenvallende resultaten en het moeilijk rendabel krijgen van de grote winkelvloeroppervlakten zijn, zeggen insiders tegen The Wall Street Journal.

Verder zou de tienermodeketen in gesprek zijn met banken Wells Fargo en TPG Capital om 150 miljoen dollar te lenen. Deze lening zou kunnen helpen met de expansie van de keten in Zuid-Amerika (Forever 21 wil dit jaar nog uitbreiden met honderd winkels tot 820), maar kan ook worden gebruikt om enkele huurcontracten in Europa te verbreken, waar de keten ook moeite heeft zijn grootste winkels rendabel te houden, aldus de bronnen.

Forever 21, die doorgaans weinig over zijn cijfers loslaat, voorspelde eerder nog een verkoopgroei van tien procent tot 4,7 miljard dit jaar. Sinds 2003 is het marktaandeel in de Amerikaanse modebranche gestegen van drie tot tien procent, een snellere groei dan ketens als H&M.

De prijsdruk en snel veranderende mode zorgen ervoor dat Forever 21 nu tegen dezelfde problemen aanloopt als ieder andere jongerenretailer, zegt analist Brian Tunick. Deze doelgroep gaat op zoek naar koopjes en naar een individuele stijl, die ze niet bij grote ketens vinden.

Als tegenreactie is de retailer een nieuwe keten gestart, 21Red, die zich richt op een breder publiek en lagere prijzen. Ook heeft Forever 21 het kledingaanbod uitgebreid met nieuwe categorieën zoals plussize, accessoires en lingerie.

Ten slotte maken de doorgevoerde prijsverlagingen – de prijs van damestops daalde in de afgelopen jaren zelfs met 23 procent – het moeilijker om de alsmaar groeiende winkels rendabel te maken. Zo zijn winkels als die in New York en Los Angeles vertwee- of drievoudigd in de laatste jaren.

RetailTrends