Vijftien winkels van Albert Heijn gaan bij wijze van proef tabak niet langer zichtbaar presenteren. Tijdens de proefperiode worden verschillende vormen van afdekken getest, zo laat moederconcern Ahold woensdag weten.
Albert Heijn speelt alvast in op de aangenomen motie van de Tweede Kamer om tot een convenant te komen tussen het ministerie van Volksgezondheid en de supermarkten over het uit het zicht verkopen van tabak. In de winkels, waaronder twee AH to go’s, worden onder meer gesloten deuren, lamellen en automaten uitgeprobeerd. Het doel is volgens de keten te ervaren wat voor klanten en medewerkers het beste werkt. De resultaten worden gedeeld met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De retailer zegt een bijdrage te willen leveren aan de groeiende maatschappelijke wens op een andere manier met de verkoop van tabak om te gaan. Albert Heijn is echter niet van plan tabak uit het assortiment te halen. Voor een kwart van de Nederlandse consumenten maken tabaksproducten immers onderdeel uit van het boodschappen doen.
Verder steunt Albert Heijn dit jaar Stoptober, een initiatief van onder meer KWF Kankerbestrijding en het Ministerie van Volksgezondheid dat mensen stimuleert 28 dagen te stoppen met roken. Er komt onder meer communicatiemateriaal op de servicebalie, terwijl ook de eigen medewerkers op de campagne worden gewezen.
Ment Pronk 9 mrt, 17:09